Txell Costa
“Tinc una empresa i mai no he demanat un currículum”
Convertir la vocació en professió. Autora del llibre ‘Working Happy’. Aquesta tarda (19.30 h) parla sobre ‘Creu en tu, troba la teva passió i fes-la rendible’, al Centre de Congressos, convidada per l’Associació Carnet Jove dins el cicle #CJExperiències.
Per què un emprenedor ha de creure en ell mateix?
Si no t’enamores de tu mateix no podràs enamorar el mercat. Sovint la gent es desanima o diu que la seva idea no funcionarà. I amb aquesta mentalitat el projecte fracassarà, segur.
Com es potencia l’autoestima?
El problema és que ens comparem massa amb els altres i dubtem del nostre potencial. Hem de partir de la base que som perfectes, que ens haurien de pagar simplement per ser qui som, i per fer el que se’ns dóna bé.
Però no per molt que ens apassioni allò que fem el nostre negoci funcionarà, oi?
Al llibre Working Happy explico que ens ha d’agradar el que fem, perquè si vénen èpoques difícils, hi ha el risc d’esdevenir mediocres. Però és cert que no es poden crear necessitats de zero, perquè no tothom té grans maquinàries de màrqueting. Per això cal fer un estudi de mercat previ, que no tothom fa. I és una errada habitual entre emprenedors.
Quins altres errors són habituals?
Per exemple, el fet de voler resultats immediats, quan d’entrada un emprenedor no comença a obtenir beneficis fins al segon any. També hi ha molta gent enlluernada amb la comunicació digital, que tampoc aporta resultats de cop i volta. Per això sempre recomano emprendre amb un coixí econòmic, perquè si no pateixes molt. Si emprens per necessitat, no deixes que l’empresa faci el seu propi trajecte, i hi ha risc d’ofegar-la.
‘Working Happy’ ofereix pautes per crear “la millor empresa del món”. Digui’m el secret.
Primer has de tenir clar que són per a tu l’èxit i la felicitat, i com vols viure. La majoria de vegades acabem subordinats a la feina, oblidant-nos de nosaltres mateixos. Si volem actuar amb coherència, hem de muntar una empresa que ens faci feliços.
Hi ha massa treballadors descontents?
Sí, molta gent té una feina amb què no se sent realitzada, o que no li permet desenvolupar-se al màxim. Jo tinc una empresa, i mai no he demanat un currículum. Fitxo bones persones. I en base a les seves habilitats fan la formació aquí mateix i aprenen a desenvolupar la seva tasca. Cal treure el màxim potencial de cadascú, perquè un treballador cremat no produirà.
Quines inquietuds li solen mostrar els emprenedors que li demanen consell?
Hi ha molta reticència a l’autenticitat, a ser un mateix. Tot negoci ha de tenir uns trets diferencials clars. I no t’has de diferenciar mai pel preu, perquè això no fidelitza, i l’endemà el client se n’anirà amb qui sigui més barat.
Però molts negocis es distingeixen precisament per una política de preus agressiva.
El que importa és el valor que aportes a la societat, i cobrar el que creus que mereixes cobrar. Tothom compra Nespresso, i és el cafè més car i més contaminant. Per què? Perquè ha creat valor.