El festival Ull Nu afina la punteria

El certamen exhibirà una trentena de treballs, entre els quals un de produït per Ridley Scott

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Primer, per la trentena de films a concurs, que prometen una elevada qualitat en la factura –tant dels que es van fer amb escassos recursos com els que van comptar amb producció de luxe, com Zero, amb suport de Ridley Scott–. Segon, per la programació d’activitats paral·leles, incrementada enguany amb l’objectiu d’atreure el màxim de públic. Entre les propostes, una sessió al voltant dels especialistes cinematogràfics i protagonitzada per Sergi Subirà i Marc Padró, nominats als Goya d’enguany per Anacleto, agente secreto. També el director del film, Javier Ruiz Caldera, estarà present al certamen, com a membre del jurat. El festival se celebrarà els propers dies 26 i 27 (divendres i dissabte), amb la projecció dels curts seleccionats. En aquesta ocasió, no per blocs segons el gènere sinó que obres de ficció, videoart, documental, animació i videoclip s’aniran alternant. Es tracta de facilitar que el públic visioni tot tipus de treballs i no es concentri en les categories més populars, com la ficció, van puntualitzar en la presentació del programa Hèctor Mas i Jonathan Fernández, de l’Associació Ull Nu. Hi haurà obres que vénen precedides per molt de ressò, com l’esmentat Zero, del català David Victori, guanyador d’un concurs organitzat a Youtube on hi van competir 15.000 produccions d’arreu i el premi consistia en la producció a càrrec de Ridley Scott i Michael Fassbender. Un altre exemple de curts que ja han tingut un recorregut previ exitós és Washakie y el chico de las manos mojadas, d’Eric Monteagudo i Orió Peñalver, que es va presentar a Cannes (al Short Film Corner) i que havia obtingut el premi Orson Welles a la qualitat tècnica al festival Julius. La qualitat, va puntualitzar Mas, està present en la resta de propostes, encara que de factura més humil. En tot cas, el jurat ho tindrà complicat. Un jurat encapçalat per Ruiz Caldera (autor de Tres bodas de más o Spanish Movie) on també hi ha la francesa Manon Dornier, presidenta del festival Séquence, a Tolosa, i l’actriu andorrana Maria Lanau. Es completa, com és habitual, amb un jove aspirant a realitzador, en aquest cas Tomàs Forné, estudiant del Lycée Comte de Foix i triat a través d’un concurs convocat per Carnet Jove Andorra. A les activitats paral·leles, a partir del dia 20, hi haurà projeccions organitzades amb els cineclubs d’Andorra i la Seu (Game Over i Un dia vi 10.000 elefantes), debat sobre l’afició a les sèries i tallers amb activitats de creació i sostenibilitat.

REPORTATGE

‘Llops’ i videoart

El festival arrencarà amb l’estrena de Wolves (o Llops), producció de l’andorrà Àlvaro Rodríguez Areny, que va enrolar Isak Férriz com a protagonista. Forma part de la tríada de treballs realitzats al país que han aconseguit accedir a la final. Els altres, dues peces de videoart: Not himself only, signat per Pol Escalé, i Duality, d’Eric Rossell. La peça d’Escalé es presenta com una exploració de les relacions entre l’home i la natura, una reflexió sobre la desconnexió de l’home modern i les arrels. Rossell, per la seva banda, fa una aposta per la creativitat al voltant de la dualitat de conceptes i la cerca d’equilibri. Rodríguez Areny s’enfrontarà a una dura competència en la categoria de ficció, però ho farà amb un treball del qual, assegura, se sent totalment “orgullós” i per al qual l’ha acompanyat la sort: primer, la d’embarcar Férriz en l’opera prima d’un jove realitzador com ell; després, per les petites i grans complicitats obtingudes al llarg del rodatge, com la de l’empresa d’Igualada que li va facilitar el rodatge de la seqüència que obre el film a bord d’un Yakolev 52, una autèntica joia històrica, un avió de la segona guer­ra mundial, que és el període en què s’ambienta la història de Wolves: un pilot aliat abatut que, perdut i desorientat, és perseguit per dos alemanys. “Va ser agosarat, és cert, però va ser l’Isak qui va decidir i qui va acceptar muntar a l’avió”. Un biplaça habilitat per acomodar l’instructor al seient de davant i un alumne (un actor, en aquest cas) en el del darrere. Fins i tot el pilot es va prestar a portar la càmera per enregistrar algunes imatges del nas de l’avió durant el vol. “Va reforçar molt el curt”, reconeix el jove autor.

El lloc naturalAndorra semblava el lloc natural per a l’estrena: “Presentar-lo aquí en primer lloc, on es va rodar, ens feia especial il·lusió”, explica el director, que ha premiat tot l’equip per tenir-lo llest a temps per la data límit. Sols falta la versió final dels títols de crèdit, amb música de Miguel Espinosa i Carlos Lozano, dos membres de la banda andorrana de heavy metal Persefone. Immediatament després de passar per l’Ull Nu es presentarà al festival de curtmetratges de Clermont-Ferrand, un dels més importants al món en la categoria.

tracking