Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Se’ns diu residents passius, però de passius res, que ben actius que estem”, s’exclama Clare Allcard, una altra de les involucrades en el projecte que en pocs dies veurà la llum i que estarà a les llibreries puntualment per Sant Jordi. Un volum que recull el treball de dos anys de mitja dotzena d’escriptors arribats a Andorra des dels llocs més diversos: Allcard, des de Singapur; Judith Wood, de Bombai i Londres; Alexandra Grebennikova, de Rússia; Valerie Rymarenko, d’origen ucraïnès, i Ursula Ure Simpson, nascuda a Xangai, a banda de l’esmentat Woolward, publicista a Califòrnia que havia treballat per a empreses com Google. Tots plegats sumen 133 anys residint al país, bromeja Allcard: ella mateixa és aquí des dels vuitanta. Amb un actiu coneixement del ter­reny que trepitgen –el físic i el literari, perquè pràcticament tots han anat publicant pel seu compte– es van posar mans a l’obra per compilar dades i fets que han barrejat amb bones dosis de ficció i presentar així el país arreu, en un volum que es comercialitzarà físicament però sobretot en plataformes digitals. En aquesta presentació “excèntrica i eclèctica”, com ells s’hi refereixen, els temes passen des de “the exquisit andorran potato” que esmenta Wood en un dels contes fins a l’allau de 1996 que relata Allcard, amb pinzellades de l’experiència en primera persona. I també en primera persona recorda haver actuat com a figurant durant el rodatge de la sèrie de TV3 Entre el torb i la Gestapo. Per la qual li van pagar trenta pounds, puntualitza. Allcard, coordinadora del volum, enfila els textos seguint el cicle de les estacions de l’any i emprant les festes tradicionals com a fil conductor. Amb Woolward movent-se entre la ficció i els textos més periodístics a l’humorístic estil Bill Bryson. Explicant als forans extrems com que “el contraban no està considerat realment un delicte a Andorra. De fet, no fa gaire temps era un esport nacional, un dret de la masculinitat”. Mentre, Wood ofereix un detingut itinerari pel de vegades massa oblidat patrimoni romànic, a banda dels contes que aporta al volum, entre els quals una mirada a les tradicions relacionades amb les bruixes –A walk on the dark side–, perquè les temàtiques són absolutament transversals, com es diu ara: de la mirada a la cuina andorrana feta per Grebennikova als delicats haikus amb què debuta Rymarenko.

tracking