Benzinera sense vet vora el pont de la Margineda
El decret d’entorn de protecció del pont de la Margineda “no prohibeix absolutament res” fora de la zona més immediata
Una manera d’evitar el que succeeix ara per ara a la Margineda, on s’està construint una benzinera pràcticament al costat del pont, catalogat el 2003 com a bé d’interès cultural (BIC), és a dir, amb la màxima protecció. Malgrat això, i malgrat ser un dels escassos monuments del país que compta amb el perímetre de protecció establert. Quin ha estat el problema? Que “el decret, a banda de la zona 1 (la més immediata) no prohibeix absolutament res” i que “deixava oberta la categoria edificadora” permissible, va explicar el coordinador de Patrimoni Cultural, Ricard de Deus. Així que es van trobar “lligats” i el projecte de construcció de l’estació va tirar endavant. “Davant un edifici residencial pots acollir-te a paràmetres obligatoris, com que s’adigui amb l’arquitectura vernacular”, va argumentar. “Però davant la tipologia no s’havia marcat cap criteri, s’havia de permetre i legalment no podíem dir que no”. Una altra cosa, puntualitza, és treballar perquè casos similars no es puguin donar de nou. Per tant, “estem intentant reconduir les coses”. I s’ha de fer amb una certa urgència –i consens amb els comuns– perquè, va recordar, estan en situació de “risc elevat tots els monuments que es troben en zones exposades paisatgístiques”. Esmenta aquells que es troben en un monticle, com Sant Serni de Nagol. “És un perill important perquè els entorns estan sense fer”, va insistir.
AntecedentsEn el cas del pont de la Margineda, De Deus va explicar els antecedents del desastre ja inevitable. A l’agost del 2012 va entrar a Patrimoni el projecte de pla parcial que afecta tot el sector de la Margineda –segons el POUP és àrea urbanitzable i edificable– i l’actuació rep la valoració positiva. L’informe de Patrimoni diu que s’ha de “minimitzar l’impacte visual” sobre el bé. Però l’agost passat el que arriba és el projecte per construir-hi una estació de carburants. “Preocupats per l’impacte, intentem veure si es podria prohibir o excloure, però amb el decret d’entorn de protecció a la mà veiem que no pots no permetre aquesta estació”. Tracten, doncs, segons l’actual responsable de Patrimoni, de prendre mesures per limitar l’impacte. Així, van demanar a la propietat –que sempre s’ha mostrat disposada a col·laborar, va puntualitzar De Deus– correccions en el projecte: que hi hagi zones verdes al voltant, una àrea de lleure des d’on es faciliti la contemplació del pont sobre el Valira (datat entre els segles XIV i XV, i seguint tècniques medievals) i que disminuïssin la visibilitat de la imatge corporativa. En aquesta àrea de lleure, i previsiblement modificacions a la rotonda, als treballs s’hi ha afegit el comú de la capital. “L’impacte hi serà, per moltes correccions que s’hi facin”, va admetre De Deus. Ara es tracta que qualsevol cosa que es faci sigui sota un “control i seguiment exhaustius perquè no se’ns coli res”. Era un problema potencial, va reconèixer també el cap de l’àrea, “que ja s’havia detectat però amb el que no ens havíem trobat encara”. Per això havien engegat un document genèric per trametre als comuns on quedin limitades les actuacions en les zones patrimonials, en les denominades zona dos, on els comuns tenen la potestat de donar o no llum verda als projectes que els presentin. “És un esforç de didàctica, no es tracta de solapar la seva normativa”, va insistir De Deus.
CONVERSES AMB COMUNS EN MARXA
Pendents fins ara de la renovació dels comuns, amb l’inici del nou mandat Patrimoni ha començat a mantenir reunions amb ells. Amb Ordino, Escaldes i La Massana les reunions ja es realitzen a l’àmbit dels tècnics, mentre que a Sant Julià de moment no s’han trobat ni amb els nous cònsols. La previsió de De Deus és que en un parell de mesos estarà enllestit un document genèric per lliurar i, si és acceptat (modificacions a banda), tot lliscarà suaument, espera, i la feina dels entorns avançarà per fi. “Fins ara tot era gairebé una lluita”.