47735.jpg

detail.info.publicated

Creat:

Actualitzat:

Jonaina Salvador, la jove soprano que és la principal impulsora de l’associació i la temporada, donava ahir per pràcticament tancat el càsting de la producció. Complicat, va reconèixer, perquè si a Carmen –la producció que engegava el projecte, el gener passat– el repartiment era de sis cantants més el cor, aquí el nombre de personatges principals s’incrementa. En general, el projecte sencer és “més ambiciós, perquè encara que el concepte de l’òpera sigui diferent de l’opereta, necessitarem un desplegament de recursos més important”. Salvador es va mostrar particularment satisfeta amb els fitxatges del matrimoni format per Guerassim i Ala Voronkov, cantant ell i pianista i violinista ella. “És un superprivilegi perquè Voronkov va ser director de l’orquestra del Liceu, a banda d’haver muntat moltes òperes”, va argumentar Salvador, que els ha involucrat perquè toquin en directe durant l’espectacle. A banda que sigui ell qui assumeixi la direcció musical del muntatge. I com figures de nivell s’impliquen en un projecte naixent i de petites dimensions? “Doncs precisament per això, perquè neix, i a la gent important del ram li fa il·lusió que així sigui”, va explicar la soprano andorrana. Qui, d’altra banda, defensa que la seva iniciativa “no és tan petita, perquè, al cap i a la fi, és tota una temporada, i a Catalunya, a banda de les del Liceu i els Amics de l’Òpera de Sabadell, n’hi ha ben poques”. Començar una al Principat, va insistir, “és una gran oportunitat”.

Els que repeteixenA banda, ha estat la filla del matrimoni, Maria Voronkova, qui va assumir la direcció d’escena de Carmen i que tornarà a fer-ho amb La vídua alegre. L’escenografia també serà cosa de l’andorrana Mònica Armengol. I Catherine Métayer tornarà a fer-se càrrec de la direcció coral, tot i que en aquest cas no estarà al capdavant de la formació infantil sinó del cor de Cambra, la d’adults. Implicar el teixit artístic andorrà és el segell d’identitat d’Andorra Lírica, va recordar Salvador. Per això bona part de l’elenc està format per cantants del planter nacional: Guillem Forné repetirà en un rol secundari, mentre que gent del Cor de Cambra faran papers com el de les noies del can-can, acompanyades per gent de l’Esbart Lauredià i mitja dotzena de ballarins professionals. En aquest cas, encara per tancar les incorporacions. Però aquest punt per enllestir és un detall, mentre que el gros de la feina pel que fa al càsting ja està feta. Si Salvador torna a assumir el rol de la protagonista femenina (Hanna, una riquíssima vídua que intenta trobar marit a París), el tenor català Albert Deprius –que ha estat director del festival de música de Calella, a banda de cantant i director d’orquestra– serà el comte Danilo, el seu principal pretenent. Maria Ponsati, soprano lleugera catalana que resideix habitualment a Friburg, assumirà el paper de Valencienne; el francès Alexandre Guerrero serà Camille, el comte que també pretén la vídua. Completaran els principals papers el baríton Manuel Mas (que enguany també passarà per la temporada sabadellenca) i Andrés Jiménez, qui ja havia format part de l’anterior producció andorrana. A banda, el tenor Jordi Casanova, un altre dels noms que es mouen pels escenaris operístics espanyols: ara mateix està cantant al Teatre Reial madrileny. La producció està, doncs, molt avançada, llesta perquè cada artista iniciï la preparació personal del seu paper fins als assajos generals, una setmana abans de l’estrena. A la implicació andorrana Salvador deixa les portes obertes a una futura participació de l’orquestra nacional, l’ONCA, en algun dels seus formats. “Els ho vaig proposar i van trobar que la iniciativa era interessant, però no tenien disponibilitat per al 2016, no els anava bé”, va explicar Salvador. “Penso que el nostre projecte és molt nou a An-dor­ra i no arriba per treure feina a ningú, sinó tot el contrari”.

‘Carmen’, a andorra televisióDe moment, qui no va poder assistir a la representació en directe de Carmen té tres oportunitats per seguir la gravació per Andorra Televisió. En tres emissions: el dia 14, a les 21.30 hores; el 20, a les cinc de la tarda, i el 22, novament a les 21.30. L’estrena es va saldar amb un sonor èxit de públic: de seguida es van exhaurir les 400 i escaig localitats posades a la venda.

tracking