El nom d’Andorra en va
Ylenia, que va iniciar el recorregut pels platós a Gandía Shore i va anar pujant de nivell fins recalar a l’estendard de Tele5 pel que fa a televisió d’alta gamma, aquesta trajectòria li ha servit per gravar un tema i videoclip –Pégate– amb el que va marcar un bon gol a les llistes d’èxits, amb més de tretze milions de visualitzacions a Youtube i fins i tot un disc d’or. I això malgrat els vídeos dedicats a posar en solfa les seves autèntiques qualitats vocals, sense productor pel mig. Com sigui, a ella se la veu a Facebook fent gala d’allò que el cas és que en parlin, ni que sigui malament. Finalment, algun d’aquests webs dedicats a reproduir notícies de famosos (blastingnews) es feia ressò que “un youtuber ha desfermat totes les alarmes” sobre la (dubtosa) vocalista com a representant del Principat a la cita eurovisiva. El director d’RTVA, Xavier Mujal, riu de bona gana en rebre el link amb la suposada notícia. “Estem sent utilitzats, però em preocupa molt poc, perquè tampoc parla malament d’Andorra, simplement n’utilitza el nom de manera banal”, reflexiona. I la televisió andorrana és de les poques que segueix formant part de la Unió Europea de Radiodifusió (UER) però no fa valdre el dret de participar al certamen. “Ser part de la UER té altres vessants, sols que menys conegudes”, puntualitza. De pas, Mujal aclareix que “mentre jo sigui director de l’ens no hi anirà ni ella ni ningú, excepte que fos un projecte de país”. I d’aquí “no em moc”, assegura: “no és l’objectiu de la casa perquè financerament no ens ho podem permetre, per barat que sortís, seguiria sent car”. Una altra cosa, explica, és que cada any, quan arriben aquestes dates prèvies a la celebració del festival els rumors es disparen. “Jo no vaig viure aquesta època a la casa, perquè des que vaig tornar-hi puc dir que veig que és impressionant tot el que mou, la quantitat de gent que continua demanant-me entrevistes sobre el tema i de gent que s’autoproposa per anar-hi o de compositors que m’ofereixen temes”. Fins i tot hi ha qui li demana per presentar-s’hi pagant-s’ho ells mateixos, només a canvi de poder presentar-se en nom d’Andorra Televisió. Nikki Francesca, que amb Anonymous va protagonitzar un dels moments àlgids de la febre eurovisiva al país, coincideix que aquesta “febre” de l’eurofan la segueix patint encara anys després, amb gent que l’atura pel carrer ja no a Andorra sinó al bell mig de les Rambles barcelonines. “Bé, ara ha parat una mica, des que m’he rapat el cabell”, puntualitza. També al productor musical Didac Camúñez (que amb MPX havia col·laborat en l’aventura televisiva) li arriba de tant en tant alguna consulta “des de fora” sobre la possibilitat d’anar a Eurovisió per Andorra. “I gent amb cara i ulls”, afirma. Tot i que la cosa es va esvaint, reconeix, i cada cop tothom té més assumit que no hi ha perspectives. Ell, però, també manifesta idees al respecte (tot i que molt a llarg termini): “Quan les coses millorin jo proposaré a l’Sdadv que s’involucri en aquesta inversió, que també és una forma excel·lent de promoció per al país i per a la música”.