Autors destacats per al vintè saló del còmic

Victoria Francés, amb una retrospectiva, i Daniel Torres, nominat a Barcelona per ‘La casa. Crónica de una conquista’, encapçalen aquesta edició

48020.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El primer, el de Victoria Francés, que ja va ser-ne l’estrella en l’edició del 2010 i que enguany estarà present amb una retrospectiva de la seva obra. Amb ella i encapçalant l’edició, Daniel Tor­res, que signa una de les últimes grans sorpreses en el terreny del novè art, La Casa. Crónica de una conquista, llibre que li ha reportat la nominació a millor obra al saló del còmic barceloní, que se celebra prèviament a la cita massanenca, raó per la qual és possible que a Andorra pugi ja amb el premi sota el braç. Un tercer nom a destacar seria el d’Enrique Corominas, l’il·lustrador de la versió en còmic de Juego de tronos i que enguany signa el cartell del saló. Pieras, que fa dues edicions deixava de presidir l’Arca però que ha tornat a prendre les regnes, assegura que ha posat tota la carn a la graella (tota la que li permet el pressupost) perquè sigui un aniversari lluït. Així, els vuit protagonistes del saló d’enguany es completen amb noms com el del terrassenc Oriol Hernández, que va ser premi revelació al saló barceloní el 2013 i que ha treballat en pel·lícules d’animació –Nocturna i Donkey Xote (per cert, amb el director lleidatà establert a Andorra Josep Pozo)–; a la Massana compareix amb La piel del oso, publicada a Espanya per Norma i que a França, on va sortir inicialment, va obtenir força ressò.

De pirates i romansTambé hi haurà el basc Daniel Redondo, il·lustrador de La juventud de Barbarroja, preqüela de l’aclamat Barbaroja, de Charlier i Hubinon, tot un clàssic del gènere de pirates. I l’historietista gadità Mateo Guerrero, que ha treballat molt per als mercats nord-americà i francobelga. L’obra més recent, publicada per Norma per al mercat en espa­nyol, és Gloria Victis, una de romans, gènere que últimament sembla que torna a estar en un moment d’apogeu. Cosigna amb el director de cine Juanra Fernández, que aquí fa de guionista. Un altre nom dels que passaran pel saló massanenc en aquest aniversari és el de Justo Jimeno. En aquest cas, un dels veterans del sector: nascut el 1943, va començar a publicar als anys setanta, per a editorials espanyoles, nord-americanes i alemanyes. Entre els treballs més personals, els que portarà a la sala de la Closeta: les adaptacions al món de la historieta de clàssics com El Cid Campeador i El Quixot. En l’apartat d’artistes més o menys novells, Pieras destaca de manera especial Ricardo Muñoz, un jove que amb tretze anys i aleshores resident a Andorra amb la família ja dibuixava, com va poder constatar el responsable de l’Arca, que aleshores el va posar en contacte amb Carlos Ezquerra. A banda, Ana Oncina, amb el sorprenent llibre Croqueta y Empanadilla.

REPORTATGE

PREQÜELA A ESCALDES

En realitat, la història dels vint anys de la Massana Còmic podria no haver estat aquesta, recorda Pieras. Podria haver estat una història escaldenca perquè va ser en aquesta parròquia on es va fer el primer experiment, a principi dels anys noranta i promogut per la Unió Pro-Turisme. Van fer una primera edició força reeixida, el 1992, i una segona una mica menys lluïda, l’any següent. Després la iniciativa, com passa amb tantes altres, es va esvair del panorama. I no va ser fins al 1997 que Pieras no la importaria. Amb alguns experiments previs: les exposicions temàtiques que es van dur a terme a la biblioteca comunal i per les quals van desfilar gent del còmic com Tomás Marco, Sanchís o Segrelles. Això a banda de l’exposició que l’ambaixada d’Espanya va promoure (i Pieras va organitzar) el 1996, coincidint amb el centenari del cinema, Somnis a 1,50, que va tenir seqüela el novembre passat. Després, el 1997, el saló celebrat a l’Aldosa, com el 1998. El tercer, a una Closeta encara en obres. La resta és història.

tracking