Crítiques a Govern a l’arribada de la Biennal a l’antic CIAM

Roqué es plany de l’espai llogat i assegura que es va sentir “abandonat per les institucions”

48164.jpg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Unes paraules que eren preludi d’una intervenció on va voler fer una “crítica constructiva” en la que es va plànyer de l’espai llogat pel ministeri de Cultura a l’Spiazzi Castello –”un espai una mica tristet (...) una planta baixa d’oficines amb una entrada bastant lamentable”, va dir– i on va assegurar que es va sentir “abandonat per les institucions”. Unes manifestacions en les que va trobar un cert ressò per part del company de pavelló, Joan Xandri, per a qui la qüestió de l’espai més o menys idoni és conseqüència del fet que “el país no acaba de confiar en el que és l’esdeveniment artístic més important al món”, una manca de confiança que fa que entitats com Andorra Telecom o Andorra Turisme “no participin, no els sembli important”. Consideracions que es van posar sobre la taula en la presentació de l’exposició que, amb les obres portades a Venècia, inaugura el nou recorregut de l’antic CIAM, reconvertit en sala d’exposicions del Govern (amb una inversió d’uns 145.000 euros per taponar goteres i altres desperfectes i recobrir bona part de les parets de vidre) i rebatejat com Art al Roc. Roqué va afirmar amb contundència que no tornaria a participar en una edició “com aquesta que ha passat, no”. I va afegir-hi gràficament que a un esdeveniment com la Biennal “s’ha d’anar ben calçat, amb dues sabates, no amb una sabata i una espardenya”. A Venècia “s’ha de tenir un espai digne, on quedi representat el país”, va insistir, per manifestar després la sorpresa poc agradable que havia sentit en desplaçar-se a conèixer l’espai llogat. Al gener, va puntualitzar, i va destacar negativament que ningú del ministeri s’hi hagués desplaçat per veure els locals en persona abans de decidir llogar-los. A l’acte hi havia, per part del ministeri, la directora de Promoció Cultural, Montse Planelles, a qui va tocar sortir del pas de les crítiques després de fer el balanç de l’edició, que es va saldar amb un total de 17.818 visitants al pavelló. Una xifra “correcta però no espectacular, en la línia d’edicions anteriors”, va admetre. Va explicar també que l’aventura veneciana ha costat uns 250.000 euros, dels quals 100.000 són per al lloguer del local i prop de 50.000 corresponen a un sobrecost per al trasllat de les peces. Planelles va donar explicacions sobre la forma com es lloguen els espais: a través d’una empresa radicada a Venècia que també fa la gestió per a altres països i que els envia plànols de situació i fotografies. Trobar espai per a la Biennal “és molt difícil perquè “hi ha molta ocupació”. Sobre aconseguir més implicació d’altres entitats i, per tant, un pressupost més ben nodrit, es va limitar a apuntar que “estem en el camí”. A banda, va assegurar que el ministeri “reflexiona de cara a la propera Biennal”, que va donar per garantida, “sobre coses com la falta de proximitat [de l’esdeveniment] amb la ciutadania”. El comissari, Henri Périer, va assumir que els artistes “tenen raó”. Sobre si repetirà, no es va manifestar.

48164.jpg

tracking