Rechi estrena al Liceu i Nadal, al Grec
El director d’escena andorrà debutarà al recinte operístic barceloní amb ‘Il trovatore’, al juliol
Un recinte pel qual ja havia passat amb Orfeu als inferns, de Jacques Offenbach, el 2003. L’estrena, el 17 de juliol, amb vuit representacions previstes. I Ester Nadal, que dijous passarà pel Teatre Comunal d’Andorra la Vella, participa al muntatge que obrirà l’1 de juliol el festival Grec: Les bruixes de Salem, d’Arthur Miller, en una proposta que reunirà actors de la talla de Lluís Homar, Nora Navas o Carles Canut, entre d’altres. Tots dirigits per Andrés Lima, al costat de qui treballarà l’andorrana, com a ajudant de direcció. Rechi torna al Liceu, on havia treballat també als seus inicis sota l’ègida de Calixte Bieito, un dels directors més populars i alhora polèmics. Plegats havien presentat Wozzeck, d'Alban Berg, el 2006. En aquests últims anys, però, la carrera ja independent de l’andorrà l’ha portat per escenaris més llunyans, de l’Opernhaus de Düsseldorf a Colòmbia, on recentment va dirigir un muntatge de Salomé, de Richard Strauss. Pel que fa a Nadal, s’endinsa en un estiu prou atrafegat que tindrà un dels punts àlgids a l’escenari del Grec, amb Les bruixes de Salem, text d’Arthur Miller al voltant de la cacera de bruixes (la del segle XVII i, metafòricament, la que va emprendre el macarthisme contra Hollywood fa unes dècades) traduït per Eduardo Mendoza. L’andorrana farà costat a Lima, un dels directors del moment, en un escenari que és “un altre món, molt emocionant”, apunta, en un “estiu molt potent, el que em ve a sobre, perquè després tirarem cap a les Espanyes i a Madrid”. Es refereix a la gira de Panorama des del Pont, un altre text del dramaturg nord-americà, en aquest cas amb Nadal fent d’ajudant de Georges Lavaudant i amb un elenc encapçalat per Eduard Fernández. Una producció del Romea que, en acabar les representacions per Catalunya, farà el salt a la resta de l’Estat, traduïda al castellà, per fer-hi gira i recalar al setembre a Madrid. Unes perspectives “meravelloses perquè treballaré amb qui penso que és el director més interessant, Andrés Lima, i en un escenari, el del Grec, que és un llenguatge en si mateix”. I un contrast amb Lavaudant: si el francès és “totalment cerebral, treballa molt la paraula, Lima és totalment oposat, molt energètic”, explica. Més encara, en l’agenda de Nadal: el 8 de juliol, estrenarà Heliceo al Boca Nord de Barcelona. Un muntatge a mig camí entre el teatre i la dansa que incorpora una altra andorrana, la ballarina Rosa Mari Herrador. Després s’embarcarà cap a Uruguai i l’Argentina. I després, Andorra, perquè és coproducció de l’ENA.
I DIJOUS, 'KABARETT PROTOKOLL', QUE PROMET "PARLAR DE L'AIGUA CLARA"
Dijous, el Teatre Comunal serà escenari de Kabarett Protokoll, proposta escènica on Nadal no sols actua, sinó que també va suposar el seu debut com a cantant. Va fer temporada al Maldà barceloní, bolos per Catalunya i ara arriba al Principat. “Estic completament nerviosa, és clar; actuar a casa sempre és un compromís”, assegura l’actriu. Més si l’espectacle que s’hi presenta és com aquest, un cabaret amb música –la pròpia del gènere que es va desplegar per l’Alemanya, i resta d’Europa, dels anys trenta–, però també amb crítica social i política. Un muntatge que adapta el guió a la realitat i actualitat de cada lloc que visita. “I veiem que l’actualitat sempre ens supera, que els bufons hauríem de ser nosaltres, però en realitat n’hi ha més fora de l’escenari.” A An-dorra, promet, no deixaran de banda cap tema candent: “Hi ha temes dels quals és difícil no parlar, dels paradisos fiscals a l’aigua clara.” Sense embuts: “Des d’un escenari es pot dir tot, i a qui no li agradi que s’hi posi fulles.” I argumenta que “per avançar i créixer el primer que hem de fer és riure’ns de nosaltres mateixos, de la nostra realitat”. I ha de ser “precisament” ella, conclou, una andorrana, “he de ser jo qui he de parlar clar”.