Reportatge
La felicitat, sobre dues rodes
Per Jean-Jacques Sempé, la bicicleta és “una història de família”. Ho deia l’ambaixadora de França, Ginette de Matha, en presentar la col·lecció de treballs de l’il·lustrador que s’exhibeix al CAEE per saludar l’arribada al Principat, un cop més, del Tour.
na història de família que arrenca amb el pare, Edmond Ulysse Sempé, qui va exercir durant un temps com a representant de comerç, viatjant amunt i avall amb el portabagatges de la bicicleta farcida de llaunes de sardines i paté, que mostrava als petits botiguers de Bordeus. Ho recorda Sempé mateix, nascut el 1932 a l’esmentada localitat francesa, en el text de presentació que signa per a la mostra. Vint-i-cinc dibuixos originals procedents de la galeria Martine Gossieaux, de París, que és qui el representa.
Una mostra gens fàcil d’orquestrar, va assegurar l’ambaixadora, que va exigir negociar amb cura amb la galeria des del mes de febrer passat: són peces d’un il·lustrador cotitzat i, per tant, econòmicament valuoses, així que les condicions de transport i seguretat s’han controlat acuradament. A banda, la proposta va requerir l’avinença de l’autor mateix. Però finalment l’exposició s’inaugura aquest vespre, al tercer pis del Centre d’art escaldenc, amb una petita però compacta selecció, temàticament lligada per la bicicleta i completada amb algunes peces cedides a Andorra: una sèrie de dibuixos inèdits propietat de Basar Valira i dos vehicles vintage, de les col·leccions de Robert Font i l’Sprint Club Andorra.
Pedalades plàcides
Una vintena, doncs, de peces, on els protagonistes pedalen amb placidesa, molts per l’entorn rural. Dones en bicicleta, joves i grans, que de vegades s’entrecreuen; homes en bicicleta sota la lluna o creuant magnífiques avingudes flanquejades per fileres de plàtans; parelles en tàndem o tàndems on falta un membre de la parella. I el Tour, el gran protagonista, amb els ciclistes serpentejant pels carrers de la ciutat observats per la multitud. L’exposició també permet fer una ullada a alguns dels personatges creats per Sempé (més enllà del mític Petit Nicolas), com Raoul Tabourin, que no deixa de ser reflex literari del seu pare, convertit aquí en reparador de bicicletes que aprofita la pau del treball per filosofar amb Figougne, el fotògraf.
Les peces fan un recorregut cronològic per l’obra del dibuixant, amb alguna peça dels anys setanta, diverses dels noranta i les més actuals, com El missatger negre a Nova York, del 2009, o il·lustracions del llibre Grands rêves, del 2010.
La bicicleta, explica l’autor en el text enviat per a la presentació, també forma part de la seva biografia, des que als 17 anys va començar a treballar amb un correter de vi: portava les mostres dels nous caldos dels productors de la zona. És clar, admet, que va cometre alguns “tràgics errors” perquè “passava més temps dibuixant sobre el paper els tastadors que vigilant els termòmetres dels alambins”.
Després, amb la carrera com a dibuixant ja ben encarrilada i traslladat a Nova York per treballar per a la revista The New Yorker, va seguir fent servir la bicicleta com a mitjà de transport per la ciutat. A l’emblemàtic magazín nord-americà va publicar una llarga vuitantena de dibuixos.
Sobre la seva feina com a dibuixant humorístic assegura que “expressem algunes coses, amb modèstia; és, segurament, una manera de parlar d’un mateix, sense tenir gaires intencions de fer-ho”.
La mostra compartirà el CAEE fins al 31 de juliol amb l’exposició Picasso: seducció i lluita, dedicada a la passió del geni per les dones, que ocuparà també durant els propers mesos la sala d’exposicions temporals de l’equipament. Pendent encara de la inauguració.
UNA "ESPERA ACTIVA" DEL TOUR
És una “espera activa” del Tour, que arribarà al Principat el 10 de juliol, va explicar De Mattha. Perquè la mostra de Sempé no serà l’única activitat cultural proposada al voltant de l’arribada de la prova ciclista. N’hi haurà més. Per començar, per al proper dia 30, al Teatre Comunal d’Andorra la Vella, està programat l’espectacle Schubert et la petite reine (amb referència a un model de bicicleta molt popular a França), un muntatge escènic a partir de música de piano i lectures de textos tant poètics com humorístics.
A banda, el comú d’Ordino s’hi afegeix amb una exposició fotogràfica que desplegarà pels carrers del poble la història del Tour. I els jardins del Museu d’Areny-Plandolit acolliran una mostra de bicicletes que permetrà rastrejar l’evolució d’aquest vehicle des de la invenció de la draisina (1817), la precursora.