Reportatge

Profans a l'església

Un orgue i un oboè d’amor portaran avui a l’església de la Massana el repertori laic de Johann Sebastian Bach, a qui Saskia Roures i Francisco Gil defineixen com el seu “guru”. Serà en el marc del Festival internacional Orgue&nd, “el referent de la música antiga”.

Profans a l'esglésiaFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Meravellats per com Andorra impulsa i promociona esdeveniments culturals i cicles de concerts, el duet espanyol format per Saskia Roures i Francisco Gil portarà avui a les 21.30 hores el repertori profà de Johann Sebastian Bach –el seu “guru”, confessen– a l’església parroquial de la Massana. El grup Miscelánea XVIII-21 oferirà un concert amb Gil a l’oboè d’amor i Roures a l’orgue de l’església en el qual “reblarem el clau per tenir un repertori meravellosíssim per interpretar”, va explicar ahir Roures des d’un instrument que “sempre ha estat a l’església vinculat a la litúrgia”. És per això que “portar el repertori profà i més en concret a la forma del concert italià és un goig”. “És un altre univers estètic, una altra emoció interna, més humana, menys divina”, va expressar.

Roures i Gil, dos artistes que fa cinc anys que toquen junts i tocaran avui per primera vegada al país, es mostren agraïts de poder participar al XVII Festival internacional Orgue&nd del Principat d’Andorra, “un dels festivals referents” de la música antiga, afirmen. Serà la segona cita d’un cicle de cinc concerts. “El festival internacional d’orgue d’Andorra està molt ben considerat en tot el món organista”, reblava Roures, la qual assegura que malgrat el debilitament que pateix la cultura a l’Estat espanyol per culpa de les retallades “el sector de la música antiga és el que té més moviment quant a festivals tant aquí com a tot el territori espanyol”. “Hi ha molt suport i molt moviment”, narra, i ho atribueix a l’ampli ventall de formacions –tant en format individual, com duet i col·lectiu– que hi ha.

Una sort que no ha esquitxat la música contemporània, que passa per la travessia del desert. “Els cicles i les programacions afavoreixen menys la música contemporània”, lamenta Roures. Va ser, però, la música antiga la que va unir els dos músics, ara fa un quinquenni, quan van començar a tocar en grups i orquestres de cambra. Tot a l’entorn de la transcripció, la tècnica que empren els professionals per traslladar un llenguatge musical a un altre amb l’objectiu de poder emetre’l des d’instruments diferents per als que van ser concebuts mantenint, això sí, les característiques del text original –el propi Bach transcrivia ell mateix els concerts de Vivaldi per a grups i solistes–. Així, per exemple, l’oboè assumeix el rol de la veu a l’obra original i l’organista, l’orgue i l’orquestra. Roures és la transcriptora dels dos concerts de Bach que oferiran avui, mentre que també interpretaran una simfonia per a orgue sol que va ser transcrita per un autor francès del segle XIX.

D’aquesta manera, segons va detallar l’organista, oferiran un programa de música de Bach basat en el concepte de la transcripció ja que no hi ha repertori original de Bach per a orgue i oboè d’amor ni tampoc de cap compositor del barroc.

tracking