Patrimoni
Finalitza la restauració del 'Beatus' d'Urgell
A l’obra se li ha fet un tractament de deformacions del suport, se li ha eliminat antigues intervencions i s’ha netejat
El Centre de Béns Mobles de Catalunya ha restaurat el Beatus d’Urgell, un llibre de gran valor i d’antiguitat, ja que és del segle X. El 2014, el llibre va ser traslladat a aquest centre perquè se li apliquessin les tasques de restauració, que es van allargar tot el 2015. Ara, des de principis d’any, aquesta obra torna a estar en mans del Bisbat d’Urgell, que ahir va explicar les tasques de remodelació, que han consistit a valorar l’estat del volum i millorar-ne la conservació.
En concret, entre les tasques que se li han aplicat hi ha la de neteja mecànica en alguns punts, l’eliminació puntual d’antigues intervencions de restauració, el tractament de deformacions del suport, la consolidació i l’estabilització física i reintegració del suport. A més a més, a l’obra se li han aplicat làmines de protecció, i s’ha elaborat un dispositiu de conservació per al seu emmagatzematge permanent. Segons la tècnica de patrimoni cultural del Bisbat, Clara Arbués, l’actuació que s’ha fet sobre el Beatus “ha estat de mínims”.
El llibre és un manuscrit del comentari de l’Apocalipsi del monjo Beat de Liébana, escrit el darrer quart del segle X, i profusament il·lustrat. Aquesta relíquia al 1147 formava part de la biblioteca de la Catedral de Santa Maria d’Urgell.
Actualment al món només es conserven 24 llibres del Beat de Liébana i, un d’ells és el que està a la Seu d’Urgell. És un exemplar considerat enigmàtic, ja que es desconeix tant qui el va encarregar, com l’escrivà i el miniaturista que li van donar vida. Els especialistes consideren que per l’estil i les característiques de les imatges provindria de la tradició dels beatus mossàrabs de l’antic regne de Lleó. D’altra banda, l’obra té un total de 76 fulls miniats, amb un gran impacte visual i força plàstica, que denoten la influència de la tradició carolíngia.
El ‘Beatus’ no s’exhibirà
Tot i els preparatius per ampliar el Museu Diocesà i la rellevància del Beatus, el llibre no s’exposarà, segons es va explicar ahir en una roda de premsa. El director del Museu Diocesà i alhora vicari general, Josep Maria Mauri, va descartar que el valuós manuscrit, del segle X, sigui exposat al públic de forma permanent. Mauri va al·legar que “falten mesures de seguretat necessàries per poder mostrar amb tranquil·litat un tresor com aquest” i per això va confirmar que “continuarà guardat en una caixa forta” de la qual van evitar especificar la ubicació. Sí que ha apuntat que el Beatus podrà ser consultat “per investigadors·”
Amb això es vol protegir aquesta peça tan valuosa que el pròxim mes de setembre farà 20 anys que va ser robat. Dos encaputxats van reduir el guàrdia de vigilància del Museu Diocesà amb un aerosol i després van trencar la vitrina amb una maça. Al cap de pocs mesos, al gener del 1997 la peça va ser recuperada, però el dany ja estava fet perquè havia estat mutilada. Els seus lladres havien tallat la pàgina 15 per tal de mostrar que tenien aquesta obra de gran valor al seu possible comprador.
Ampliació del museu del Bisbat
El Bisbat també va anunciar ahir que va adquirir la casa de Cal Roger per ampliar i millorar l’equipament museístic. Aquest projecte a llarg termini vol posar en valor la col·lecció del Museu Diocesà i la Catedral d’Urgell en el seu conjunt. Per aquest motiu, en els darrers quatre anys s’han intervingut diverses peces rellevants com ara la casulla de Sant Ermengol datada al segle X, el sarcòfag policromat de fusta del segle XVII, també vinculat a la figura del Sant Bisbe, la butlla del Papa Silvestre II, de l’any 1001, i el retaule renaixentista de la Pietat, del segle XVI, entre d’altres