Reportatge
Visions de l'aigua termal des de l'art urbà
Són Sixe Paredes, Suso33 i Okuda San Miguel Erice, tres dels exponents de l’art urbà espanyol. Tots tres han reinterpretat Caldea, la seva arquitectura, les aigües, en obres de gran format per a una mostra conjunta, ‘H3O’ organitzada pel termolúdic i Art Areté.
Caldea no sols és un centre d’aigua termal, també és un conjunt arquitectònic icònic, una referència” a Andorra, recordava Miquel Pedregal, el director general del centre, després de presentar una proposta que li sembla una prolongació natural de l’activitat central del termolúdic. Una idea que va sorgir “espontàniament” en una conversa amb Isabel Rodríguez, la directora de la galeria, inaugurada el passat mes d’abril i que amb aquesta presenta la segona proposta, que s’estén des de les instal·lacions de Caldea a la sala, on hi ha obres dels mateixos artistes, però en petit format.
Així que la idea va ser aplegar els tres artistes i posar-los a treballar a les instal·lacions mateixes de Caldea. Cosa que van fer el passat mes de juliol, amb uns resultats que ahir podia contemplar la munió de gent que es va aplegar a la inauguració. És clar que si es deixen tres artistes al seu lliure albir poden passar coses inesperades. Així, el madrileny Suso33, artista molt avesat als entorns urbans on proposa intervencions de caràcter social, es va sentir tan animat per l’entorn desconegut per a ell que ha deixat empremta espontània en diversos emplaçaments, com l’skatepark escaldenc o el pàrquing proper al comú, on va aprofitar les textures deixades per les escorrialles d’aigua sobre les parets, les rugositats, els aixecaments de la pintura. “M’agrada molt la textura que crea l’erosió, m’interessen molt més els processos que el resultat final”, va explicar. Després, la canalla hi va dibuixar a sobre, donant una nova volta al treball de l’artista.
Això entre sessió de treball i sessió de treball al vestíbul de Caldea. A dins, el va inspirar “el flux constant de persones i en conceptes com la idea que l’ésser humà és aigua en un setanta per cent” per generar una obra dinàmica amb els seus esprais, unes peces giratòries, és a dir, amb múltiples lectures en funció del sentit en què estiguin col·locades.
Les grans peces quasi monocromàtiques de Suso33 contrasten al hall de Caldea amb la profusió colorista del santanderí Okuda. Com Suso33, va trepitjar Andorra per primer cop amb motiu d’aquest projecte i es va sentir colpit per un edifici, el de Caldea, “que vaig pensar que ben bé podia haver-lo fet jo mateix” per la coincidència en les formes geomètriques que solquen les seves composicions. L’arquitectura, doncs, es va reflectir en els quadres que exhibeix al vestíbul del termolúdic. I l’aigua, eix temàtic de la proposta, pren forma en la figura revisitada d’una Venus de Botticelli naixent sobre una conxa. Els personatges clàssics són objecte habitual de les seves composicions, uns personatges que, no obstant això, aprofita per suggerir temes contemporanis: de la deriva del capitalisme actual a la reflexió sobre la identitat.
Sixe Paredes, barceloní que no havia posat mai els peus al Principat, va confessar que va recórrer a la paleta de blaus per suggerir “la sensació de l’aigua i els seu misteri en el gest i la forma”.
Per als tres artistes, van explicar, aquestes jornades de treball van ser la primera presa de contacte amb Andorra. Suficient, però, per fer-los marxar amb el convenciment que tornaran amb nous projectes. Per molt complicades que siguin les agendes, Sixe Paredes té totes les dats compromeses fins al 2021, va assegurar. Però igualment trobarà un forat per tornar a Andorra: “M’hi vaig trobar molt còmode treballant-hi, és un lloc que està ple d’energia”.