Exposicions
La Riberaygua obre curs amb les criatures solitàries d'Illescas
Les fotografies de Rodrigo Illescas (Bahía Blanca, Buenos Aires, 1983) estan poblades per criatures entrevistes que trasllueixen la mateixa solitud que els habitants dels quadres d’Edward Hopper, el retratista del buit existencial a l’american way of life. Però aquí radica la diferència: un tractament i un entorn molt més europeu el que envolta els éssers de mirada perduda d’¿Están ahí?, la col·lecció que obre el curs a la galeria Pilar Riberaygua, amb obra de qui va ser guanyador del concurs Ordino Jardins d’Art i glossada per Josep Maria Ubach, un dels membres del jurat que va apostar per aquell premi. “Estic cansat de veure fotografia estàndard i aquesta obra, en canvi, em va semblar com trobar un rovelló en època de secada per com s’aparta del discurs artístic convencional”, va argumentar. La d’Illescas, arquitecte argentí, és una fotografia psicològica, va dir en la presentació a la premsa, on “l’estela d’emocions que llança l’espectador sobre les imatges li torna com un bumerang”.
Hermetisme i silenci
Són, les cuidades composicions de la sèrie, unes imatges que transmeten hermetisme, silenci, “una quotidianitat congelada” que mostra “gent amb la mirada perduda en espera d’una obsessió, dels seus fantasmes”, va apuntar Ubach. Les imatges, quasi amb un plantejament cinematogràfic, beuen de la pintura del segle XIX on les escenes provocaven en l’espectador un efecte voyeur, un desig de descobrir la intimitat aliena.
Temàticament, les imatges juguen entre conceptes duals: dins i fora, llum i foscor, natura exterior i interiors domèstics, aconseguint un efecte dramàtic, unes imatges serenes i a l’hora inquietants.
Tècnicament, va destacar Ubach, són fotografies molt treballades, i no sols per l’escenografia que plantegen i l’enquadrament cinematogràfic sinó per la complicada tècnica emprada.