escenaris
'La Traviata' i 'Così fan tutte', a la segona temporada de lírica al país
El cicle s’estrenarà el 19 i 20 de novembre, amb la ja anunciada opereta ‘La Gata metamorfosada en dona’, al Claror
Verdi i Mozart, amb dos dels títols més populars del repertori operístic, La Traviata i Così fan tutte, completaran una segona temporada d’Andorra Lírica que comença el 19 i 20 de novembre amb la ja anunciada opereta de Jacques Offenbach La Gata metamorfosada en dona. Jonaina Salvador, impulsora i directora artística de les propostes, va presentar una programació que es desgranarà al març (els dies 4 i 5 per al títol de Verdi) i el 10 i 11 de juny. Una iniciativa, va destacar Guillem Forné, membre de l’associació i implicat en l’elenc artístic d’anteriors produccions, “valenta, inèdita a Andorra i en la qual estic orgullós de participar”. Salvador es va mostrar satisfeta de “tirar endavant un projecte que té diferents potes: als artistes de nivell s’afegeixen les col·laboracions de la cultura popular i el vessant educatiu”.
De moment, és La gata... la producció que està prenent forma. Continua, doncs, el gènere de l’opereta donant forma a la temporada lírica, tal com va acabar l’anterior, amb La vídua alegre, de Franz Lehár. En aquest cas, La gata metamorfosada en dona aposta per la fantasia a banda de l’humor.
La proposta narra la història d’un home, Guido, un intel·lectual que ha anat a menys, que no vol l’ajuda econòmica dels parents malgrat que la seva economia va a pitjor cada dia, i que s’aïlla per viure sol en companyia d’una serventa, la Marianne, i una dolça gateta, la Minnette. Encisadora, bonica i delicada, el miolar és per a ell com una melodia acaronadora i sovint pensa que ella reuneix totes les qualitats que ell voldria en una dona. L’aparició sobtada d’un curiós personatge, el guru Dig-Dig, fa que aquestes fantasies es materialitzin.
En clau familiar
La gata metamorfosada en dona és una proposta en clau familiar amb un rerefons “bastant feminista, en realitat, amb una protagonista que defensa que quan era gata entrava i sortia quan volia i sent dona seguirà fent-ho”, tot un cop a la moral que regnava al seu moment.
Per posar-ho damunt de l’escenari, Salvador compta amb la direcció musical i arranjaments de Daniel Abad Casanova i María Voronkova com a directora d’escena, la mateixa amb qui ja havia treballat Salvador en produccions de la temporada passada. En aquest cas, la música en directe anirà a càrrec d’un quintet de professors de l’Orquestra de cambra de la Comunitat Valenciana, amb el piano de Laia Martín.
Salvador assolirà el paper de la gata esdevinguda dona, el tenor Jordi Casanova serà en Guido i la soprano Ximena Agurto, Marianne, la governanta. Pel que fa al mag indi, el paper serà defensat pel baríton Joan Garcia Gomà.
En l’apartat escènic, com dèiem, hi ha la col·laboració dels alumnes de l’Escola d’Art de Sant Julià, sota la direcció de Philippe Lavaill. “Estem treballant en el que és el punt de foscor, allà entre bastidors”. I el vestuari estarà dissenyat per l’artista plàstica andorrana Anna Mangot.
Com en ocasions anteriors, l’escenari de la representació serà l’auditori Claror, del Centre Cultural i de Congressos Lauredià. La temporada compta amb la implicació del comú. “No es tracta de la simple contractació d’un espectacle, sinó que és un projecte amb un substrat social i pedagògic molt important”, va destacar en la presentació del programa el conseller de Cultura, Josep Roig. “És un projecte per socialitzar la lírica”, hi va afegir, una iniciativa que implica el sector educatiu, començant pels alumnes de l’Escola d’Art. Al marge, hi va afegir, és “un projecte que es desmarca del que hi ha a altres parròquies i això també és un valor afegit”.