Patrimoni

Descobreixen pintures murals a la capella del Sant Crist de Canillo

S'estima que podrien ser obres del pintor català originari de Coll de Nargó Josep Oromí

Els tècnics treballen amb les pinturesSFG

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Les obres d’adequació de les parets de l’església parroquial de Canillo que s’estan portant a terme per ubicar-hi de nou el retaule de la Puríssima Sang, restaurat recentment per l’Àrea de Béns Mobles del Departament de Patrimoni Cultural, han revelat l’existència de pintures subjacents, segons informa el Govern. Aturades les intervencions en curs, les tècniques en restauració i en història de l’art del Departament han iniciat els estudis necessaris per avaluar l’estat de les pintures així com la seva iconografia i autoria. Actualment s’està procedint a la recerca documental que aporti més informació sobre l’autor -amb molta probabilitat el pintor català Josep Oromí- i l’època d’aquestes pintures, amb l’estudi estilístic i formal dels elements pictòrics que han estat revelats, i amb l’ajut dels tècnics arqueòlegs que han examinat l’estratigrafia mural.

Les obres a les parets de la capella del Sant Crist de l'església parroquial de Canillo han posat al descobert pintures murals que, a l’espera dels resultats finals, s’estima que poden ser obra, amb molta probabilitat, del pintor català originari de Coll de Nargó Josep Oromí. Les pintures serien de la segona meitat del segle XIX, quan Oromí va ser l’autor d’un gran nombre de decoracions murals a Andorra, entre les quals es conserven, a tall d’exemple, les de Sant Joan de Sispony i les de Sant Joan de la Mosquera.

La iconografia d’aquestes pintures s’inspira en la Passió de Crist, tema molt recurrent en el repertori d’Oromí i que reforça i complementa la dedicació d’aquest altar. Així, malgrat l’estat de conservació de les pintures, es pot apreciar un cert nombre d’elements simbòlics relacionats amb diversos moments de la Passió: els tres claus i el martell amb els quals es va clavar el Crist a la creu, la llança que el soldat Longinus va traspassar el seu cos, el gall que simbolitza la triple negació de Simó Pere, etcètera.

Aquestes pintures presenten un estat general de conservació gens òptim. La majoria de les zones han patit molt desgast, ja sigui per filtracions d’humitat per la coberta o per altres causes, i és per aquesta raó que només se’n restaurarà una part, la més ben conservada, que és la meitat de la volta de canó. La resta quedarà estucada i pintada amb calç, tot i que quedarà protegida per una capa d’intervenció. Els treballs de restauració de les pintures no s’iniciaran fins al final de la primavera de l'any vinent. Aquest mes de desembre, però, es faran els treballs de reparació dels arrebossats i es tornarà a instal·lar el retaule restaurat.

Una imatge de la pintura descoberta

tracking