Reportatge

Balmaseda 'canta' Gainsbourg

La coneguda passió de Serge Gainsbourg per Salvador Dalí –de fet, la cèlebre cançó ‘Je t’aime... moi non plus’ estaria inspirada en una frase del geni de Figueres– dona peu a l’homenatge artístic que li ret el fotògraf Roberto Battistini. Amb Javier Balmaseda participant-hi.

Balmaseda 'canta' Gainsbourg

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Gainsbourg Still Alive és el títol de la mostra que divendres al vespre s’inaugurava a la Cornette de Saint Cyr, reconeguda sala d’exposició i venda d’art i antiguitats a la capital francesa, on romandrà exposada fins al dia 21 vinent, abans d’iniciar un periple que la portarà a recórrer ciutats com Londres, Moscou, Milà, Berlín, Miami i Hong Kong. Una bona oportunitat per al cubà establert a Andorra perquè serà un dels noms més joves d’un cartell integrat per artistes d’àmplia trajectòria i molt reconeguts del panorama de la plàstica francesa –Mark Brusse, Peter Klasen, Jacques Villeglé o Erró–. Més endavant, previsiblement s’hi afegiran noms d’envergadura: Jeff Koons i Damien Hirst, dos dels valors en actiu més cotitzats del mercat de l’art, capaços de rebentar qualsevol rècord de preus. També dos dels creadors més controvertits, d’altra banda. “Per a mi és molt important formar part de la mostra al costat de gent que té ja un carrerón, mai no m’hauria pensat que m’hi convidarien”, reconeix Balmaseda.

La invitació parteix de l’impulsor de la mostra, el fotògraf Roberto Battistini, home que a banda de treballar per a l’agència Havas o magazins de moda com Vogue, va signar la imatge Serge Gainsbourg en Salvador Dalí, convertida en objecte de culte. Battistini va entrar en contacte amb Balmaseda en la segona ocasió que Balmaseda va exposar a la galeria Boa, de París, Estampes & Originaux, el desembre passat. “Vam estar xerrant i em va dir que li agradaria visitar Andorra per fotografiar-me a l’estudi”, amb l’obra que va presentar a la Biennal de Venècia del 2013, Fixats en la contemporaneïtat, la polèmica instal·lació amb cavalls morts. Però el desig no es va materialitzar i Balmaseda va pensar que la relació quedava d’aquesta manera. No va ser així.

Gainsbourg Still Alive parteix de la cèlebre foto de Battistini amb Gainsbourg revestit de Dalí. “És el que més em va cridar l’atenció, la possibilitat de crear a partir d’una imatge ja existent”, apunta Balmaseda. I, a més, de treballar a partir de la simbiosi entre el músic i actor i l’artista, “aquest híbrid” que li ha suggerit una reflexió al voltant de la construcció del propi ésser i sobre la dualitat, plasmada en dues peces: Beaucoup de rodage pour arriver à Dalí i En construction: si a la primera se centra en l’esforç de conversió d’un en l’altre, a la segona hi ha la conclusió, el fet acabat.

No és, però, l’únic projecte internacional que ocupa el temps de Balmaseda al taller. El següent pas serà la plasmació del projecte About Dialog en un espai –està cercant l’idoni, que vol que tingui una càrrega simbòlica– a Belfast. La instal·lació, un muntatge amb pupitres d’escola en delicat equilibri, parla sobre la fragilitat del diàleg, l’entesa. I quin millor indret per presentar-la que un que ha patit la discòrdia durant dècades.

tracking