equipaments
Carmen Thyssen crea al país un 'camp base' per a la seva col·lecció
La baronessa estableix un dipòsit amb una part del fons per nodrir el futur equipament escaldenc i aportar obres en préstec a d’altres museus
Les vint-i-sis obres que formin part d’Escenaris, l’exposició amb què s’inaugurarà el Museu Carmen Thyssen Andorra el 16 de març, no seran les úniques peces de la col·lecció particular de la baronessa al país: també hi haurà un altre dipòsit –el lloc es mantindrà amb discreció, per seguretat– amb una part important del fons. La idea de la propietària de les peces és que Andorra sigui una mena de camp base, de moment, amb Madrid, de la seva col·lecció particular, la col·lecció Carmen Thyssen-Bornemisza, que és la que nodrirà l’equipament escaldenc. Amb les teles en dipòsit al Principat la idea és tant anar nodrint les exposicions que es facin al país com els préstecs que puguin demanar altres museus, segons va explicar el director del Thyssen Andorra, Guillermo Cervera. “La col·lecció és molt àmplia, va recordar, “i no està tota junta al mateix lloc, i crec que Andorra pot tenir protagonisme en aquest sentit, jo crec en les possibilitats que pot oferir el país”.
Cervera va iniciar a Fitur la promoció internacional del projecte, acompanyat del gerent d’Andorra Turisme, Betim Budzaku. Junts van comparèixer davant d’un bon grapat de periodistes de mitjans espanyols. “Crec que amb una resposta positiva”, va apuntar Cervera en declaracions al Diari després de cruspir-se “tres hores, de rellotge, d’entrevistes” posteriors a la roda de premsa. “Crec que ja estem començant a vincular un nom tan conegut en el món de l’art amb Andorra.”
Radi d’acció
Cervera estima que el radi de captació de possibles visitants estaria inicialment en uns 200 quilòmetres al voltant d’Andorra, una distància, però, que s’incrementa fins als 1.200 a què es troba Màlaga, seu d’un altre dels museus Thyssen i del qual també forma part del patronat. Així que, assegura, “a poc a poc anirem desenvolupant sinergies”.
Així, a la roda de premsa oferta a l’estand d’Andorra a Fitur, el director de l’equipament ja va apuntar que a llarg termini hi ha la possibilitat que el centre escaldenc aculli mostres conjuntes amb els Thyssen de Màlaga i Madrid, segons recullen les informacions d’agència.
Cervera va exposar davant els periodistes espanyols detalls concrets del funcionament de l’equipament escaldenc, com ara el preu, establert definitivament en els nou euros amb audioguia que s’estudiava com a quantitat més probable, i els horaris: de deu del matí a set de la tarda.
Un dels reptes que es planteja com a director és “la sostenibilitat màxima” del centre, “que el museu funcioni per si mateix, que hagi de rebre tan sols els ajuts que siguin justos i necessaris i que tothom tingui clara la viabilitat”. Per això, recorda, “s’ha optat per una infraestructura reduïda”.
LES NOVES TECNOLOGIES, PRESENTS DES DE L'INSTANT DE L'OBERTURA DEL CENTRE
Les opcions que ofereixen les noves tecnologies per millorar l’experiència de la visita a un museu estaran presents des del moment que el centre escaldenc obri les portes, va confirmar Cervera al Diari. Tot i que en principi semblava quedar per a un moment posterior, “jo soc molt cabut”, i per això ha treballat en els últims vuit mesos per aconseguir el finançament necessari per a la implementació d’aquesta part. Seran una sèrie de pantalles tàctils i multifuncionals que permetran al visitant ampliar la visita i endinsar-se en el coneixement de les obres. La idea està inspirada, si més no parcialment i en un format més reduït, en la proposta del Museu de Cleveland. “Però allò suposa una milionada en inversió”, va admetre, que de moment no està a l’abast de la proposta andorrana. Per desenvolupar la part tecnològica compta amb finançament extern a la Fundació Museuand (Govern i família Thyssen).