art
Els surrealistes empordanesos al museu del tabac
Els surrealistes empordanesos arriben al Museu del Tabac, amb una quarantena d’obres que han format part de la mostra exhibida a l’Hermitage de Sant Petersburg
Surrealisme a Catalunya. Els artistes de l’Empordà i Salvador Dalí podria entendre’s com una mena de reparació, de pagament d’un deute amb els artistes empordanesos que van quedar eclipsats: primer, per l’esdevenir de la història; després, per l’allargada ombra de Salvador Dalí. La mostra, una quarantena de peces, es pot visitar des d’ahir fins al 28 de maig al Museu del Tabac. Van formar part de l’exposició exhibida a l’Hermitage de Sant Petersburg.
Artistes esborrats
La guerra, l’exili
Joan Massanet, Àngel Planells, Ángeles Santos, Esteve Francés, Jaume Figueras, Evarist Vallès, Jaume Turró i Antoni Pitxot. Aquesta és la nòmina de surrealistes a qui ret homenatge la mostra i que van quedar eclipsats pel geni creador (i autopromocional) de Dalí. Artistes a qui els temps grisos de la postguerra civil a Espanya van deixar marginats, arraconats, i que no van començar a sortir de les tenebres fins ben entrats els anys setanta, va recordar Alícia Viñas, comissària de la mostra.
Nexe comú
Paisatge de l’Empordà
Artistes d’arrel clàssica, figurativa, en tots ells hi ha molt present el paisatge de l’Alt Empordà. A tot el grup, Dalí inclòs, va insistir Viñas: a les pintures que va fer als Estats Units segueix estant present a la memòria el terra mineral de Cadaqués, les roques i el mar del Cap de Creus. I els blaus del cel, uns blaus lluminosos que van sorprendre el públic rus: “Però aquests blaus són reals?”
Primer àmbit
Massanet i Planells
Dos artistes protagonitzen la primera sala de l’exposició: Massanet i Planells. Alcalde de l’Escala el primer i artista autodidacta, per les seves composicions transiten sempre les referències culturals, com fa palès el títol d’obres com Aparició de Vermeer al golf de Roses o Ronda de nit. Homenatge a Rembrandt. L’ull del visitant pot entretenir-se a buscar la sempre present (i descontextualitzada) figura de l’amic de l’Escala. I recrear-se en les dones hieràtiques, silencioses i d’ulls perduts. Massanet va ser un dels primers a fer servir una tècnica que després va ser pròpia del moviment: el collage, sovint amb materials trobats, casuals, posant-se al costat dels informalistes en les etapes més tardanes.
Planells –que practicava també la poesia– té un costat més narratiu: les seves composicions s’endinsen sovint en somnis en què es fa present el món d’Edgar Allan Poe, de qui era un gran lector. També les figures femenines, dones sempre clavades al terra, immobilitzades, o sense cap o braços, com a Investigació per la desaparició d’un rellotge. O a El crim perfecte, una emblemàtica composició que exhibeix aquest món entre dramàtic i poètic per on es mou el pintor, un artista que va mantenir una gran amistat amb Dalí durant anys, finalment trencada.
Dalí
La gran figura
El grapat d’obres de Dalí afegides a la mostra permeten recórrer algunes de les seves principals tècniques, motius i dèries. A Sant Narcís empra el collage. I la comissària proposa un repte: trobar el cabell enganxat que, diuen, hi ha a la composició. Ella no n’ha estat capaç. Hi ha gravat: L’arpa craniada, del 1935, on es fa palès l’exquisit domini del dibuix de l’artista, va destacar Viñas. I un Cadaver exquis, aquella fórmula col·laborativa en què cada creador aporta el que li sembla separadament per concebre figures absurdes, incongruents i inesperades. En el vessant escultòric, una peça icònica: Bust de dona retrospectiva, bronze pintat d’una dona comestible a la qual –les formigues en donen testimoni– també el temps s’endurà. La mà tallada és de l’època de rebel·lia, la dels putrefactes, quan amb gent com Luis Buñuel arremetia contra la societat burgesa.
Un cas excepcional
Ángeles Santos
Amb només 18 anys Ángeles Santos, nascuda a Portbou i filla d’un vista de duanes, va entrar a la història de l’art amb un quadre: El món. A la mostra n’hi ha un de temàtica i composició similar (però dimensions més reduïdes), La Terra, que també va executar de ben joveneta. Tècnica esquemàtica, naïf i iconografia poètica, amb la solitud de rerefons.
Sala dos
Un món de fantasia
També per la sala dos es desplega l’obra de Vallès, el més jove, amb llum que evoca la tramuntana. De Francès, el més desconegut però creador de la tècnica del grattage, que va fer carrera a Nova York (inclús el món de l’espectacle, creant decorats). De Figueres, pescador d’ofici i amb el mar, és clar, sempre present a les seves teles. De Pitxot i de Turró.