Reportatge
Doble estrena a Peralada
El director d’escena del Principat Joan Anton Rechi va dirigir el 7 i el 9 d’agost l’òpera ‘Madama Butterfly’ a la 31a edició del prestigiós festival internacional de música de la ciutat. Va ser la primera actuació a Espanya d’una obra que ja ha portat fins a Alemanya.
El director d’escena andorrà Joan Anton Rechi va dirigir aquesta setmana novament l’òpera Madama Butterfly. Ho va fer dos cops (dilluns i dimecres) al conegut Festival Castell de Peralada, una cita consolidada dels certàmens musicals que enguany celebrava la 31a edició. “Estem molt contents amb la rebuda del públic de Peralada. Es va viure l’obra amb una tensió molt especial i els aplaudiments finals van estar carregats d’emoció”, reconeix Rechi, que es va mostrar satisfet per la posada en escena de l’obra per primer cop a Espanya.
L’adaptació a l’obra creada per Giacomo Puccini és un retorn a la proposta inicial de l’autor italià. Segons Rechi, la idea era tornar a la proposta de Puccini, que era fer una tragèdia col·lectiva. “Vaig pensar que era una bona idea portar l’obra de Puccini a aquesta Nagasaki destruïda per la bomba atòmica”, explica Rechi. “És una tragèdia japonesa i quina tragèdia hi ha més gran que no sigui la de les bombes nuclears sobre Hiroshima i Nagasaki”, afegeix. L’obra té tres actes. El primer passa a la Nagasaki d’abans del llançament de la bomba atòmica i els dos següents després de la destrucció. Com a curiositat, l’actuació es va dur a terme el 7 i el 9 d’agost, precisament el mateix dia en què feia 72 anys es llançava la bomba sobre la ciutat japonesa. “És molt especial”, reconeix Rechi. Les dues actuacions van permetre als assistents recrear els sentiments i el drama de la tragèdia a través de la combinació d’interpretació, de vestuari, de llum i de maquillatge. El director considera que la posada en escena a Peralada també tenia la seva singularitat per la ubicació de l’escenari. “L’escena que proposava el festival era a l’aire lliure, cosa que afegeix una màgia diferent”, reconeix Rechi, que també va trobar en l’eclipsi parcial de lluna un aliat. “Dilluns va haver-hi un eclipsi de lluna que es podia veure de color vermellós i, precisament, l’òpera és una obra que fa diferents referències a la lluna”, explica Rechi. Ara, es prepara per a una nova actuació a Düsseldorf. No serà el primer cop que actua a Alemanya, ja que ja hi va deixar empremta amb l’estrena de la mateixa obra a Duisburg el mes de febrer passat.
L’obra és una coproducció entre el Festival de Peralada i la Deutsche Oper amb Rhein. “Abans d’estrenar l’obra a Alemanya vam haver de dur a terme un any i mig de feina prèvia”, diu. Al mateix temps, destaca que el repartiment de l’òpera compta amb “primeres espases” de la lírica internacional: la soprano albanesa Ermonela Jaho, que interpreta Madama Butterfly; el nord-americà Bryan Hymel, que és el tinent de la marina dels Estats Units, i el malagueny Carlos Álvarez, que encarna el cònsol del país nord-americà al país del sol naixent.
Tot i que s’autoconfessa com un home que “no para”, Rechi passa per Andorra sempre que pot. Són bons moments per recuperar forces ja que a final d’any la seva trajectòria també passarà per Astúries. La primavera del 2018 també serà a Hèlsinki, on es muntarà Il trovatore, coproduïda pel Liceu i l’òpera d’Oviedo.