música
El concert més emotiu de l'ONCA
Un dels músics i varis assistents no van poder arribar al concert a temps per l’atemptat a la Rambla de Barcelona
L’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA) va tocar ahir en un dels concerts més emotius dels seus 25 anys d’història, segons va revelar el seu director artístic, Gerard Claret. El recital que havien d’oferir en el marc del Festival de Música Clàssica de Santa Florentina va “córrer perill fins ben entrada la tarda” pels atemptats que s’havien produït a Barcelona hores abans, va comentar Gerard Claret, director artístic de l’ONCA. “Vam estar a punt de cancel·lar-lo, els organitzadors i nosaltres mateixos no les teníem totes però vam decidir donar-li la volta i convertir-lo en un homenatge”, va comentar Claret. A més, algun dels seus integrants i part del públic se’n van ressentir perquè els talls a la carretera van impedir que poguessin arribar a temps. Claret recordava que un dels companys va estar aturat a la Ronda Litoral durant vàries hores, i que el públic també havia tingut problemes per arribar, tot i així, el director artístic comentava que “estava bastant ple. La gent pot sopar en un ambient magnífic i després oferim el recital, de manera que sempre tenim gent que ens vol venir a veure. El d’ahir, però, va ser un concert difícil però amb el públic, el vam dedicar a les víctimes de Barcelona”.
Programa d’estiu
L’orquestra havia preparat el concert amb molta cura, inclús havia fet el que s’anomena “un programa d’estiu, encara que no m’agrada dir-ho així. És un recital amb peces conegudes, d’autors famosos i que qualsevol orquestra de corda ha tocat alguna vegada”, comentava el director artístic. Incloïa temes de Mozart, Mendelssohn, Rossini i Txaikovski, i precisament la Serenata per a cordes en do major, op. 48 d’aquest l’últim és un dels temes preferits de l’ONCA, perquè “és molt nostra, de l’orquestra. Ens agrada molt i creiem que va molt bé a l’estiu”, explicava.
Els visos, que es toquen en funció de la demanda del públic, també es preparen a consciència i, com comentava Claret, “els volíem emocionar amb una melodia creada per Xostakóvitx a partir d’una cançó molt antiga espanyola. Segons tinc entès, l’autor hauria entrat en contacte amb els nens que van arribar a Moscou després de la guerra civil i a partir de les seves cançons, en va fer un tema”, explicava el director artístic.
Fa uns anys que Gerard Claret havia participat en aquest Festival de Música Clàssica que antigament es feia al Castell de Florentina, a Canet de Mar, encara que posteriorment es va traslladar a la nova seu, a Arenys de Munt, amb molt més espai per encabir-hi més gent, però amb la diferència de la sonoritat, ja que segons el director de l’ONCA aquell espai “era meravellós, malgrat estar a l’aire lliure, les parets que l’envoltaven aconseguien crear un ambient màgic. Aquí també se sent molt bé, i de fet als concerts d’estiu estem acostumats a adaptar-nos a la sonoritat de cada lloc, encara que recordo especialment el primer de tots”.
Sobre el concert d’ahir, l’Orquestra estava “molt emocio- nada i l’esperàvem amb moltes ganes. Sabem que el públic és exigent i molt entès i ens ve molt de gust tocar per ells”, explicava mentre preparen el següent repte.