Reportatge
Del jazz al so de les muntanyes
Qüestió d’eclecticisme: acaba d’estrenar primer disc amb Love It, grup que comparteix amb Carina Ventura i Hèctor Pérez, i ja s’encamina al següent, i molt diferent, projecte: Landry Riba gravarà disc en escenaris com Casa de la Vall, Sud Radio o Cal Pal.
Ventura, que havia col·laborat durant temps amb diferents músics del país, posant veu a formacions diverses, va ser l’alma mater de Love It, impulsora d’una formació de jazz manouche que va cristal·litzar quan, el 2004, va trobar per fi les complicitats de Pérez, un altre habitual de les bandes del país, i Riba, qui ja s’havia trobat amb l’estil anteriorment i a qui li va venir molt de gust canviar el baix pel contrabaix. Després d’uns anys fent directes (el 2016 van sumar fins a una trentena de concerts, xifra gens menyspreable al país), havia arribat el moment de deixar petja gravada: el públic solia demanar-los-hi en acabar els concerts i els amos de locals, també. Així es va gestar el primer disc de la formació, Love It, que acaba de veure la llum i que comencen a tocar en directe.
A Love It, de Love It, versions de clàssics universals, de Duke Ellington a Bill Evans, i algunes més contemporànies –i inicialment fora de l’esfera jazzística–, com Deep Purple o Lady Gaga, que ells passen pel seu sedàs personal. Per enregistrar-lo van enrolar Christian López (bateria) i Elias Porter (violí), que sumats a la formació aporten un toc diferent, un altre color, als temes.
I amb aquest àlbum de debut en rodatge, Riba s’endinsa en el que serà el tercer disc del seu projecte més personal, un àlbum que titularà Mountain Songs, “com fent l’ullet a un projecte islandès que es deia Island Songs”. Novament una reflexió musical amb baix, un punt d’electrònica i cordes, les de Mireia Planas (violoncel), Sílvia Garcia i Elias Porter (viola) i Ivan Garriga (violí). I novament també una proposta musical que busca sortir dels camins convencionals. No tan sols sonorament, que també, sinó en tot el plantejament: l’enregistrament dels cinc temes que l’integraran es farà en escenaris emblemàtics del país, espais que habitualment no són accessibles al públic: la diminuta església de Sant Miquel de Prats, Cal Pal de la Cortinada, el saló dels Passos Perduts de Casa de la Vall, una de les sales de Sud Radio i l’era de Casa Rossell, a Ordino.
“Cert que podria gravar al meu estudi, però sento que seria un pas enrere”, diu el músic, que ja últimament s’ha complicat la vida buscant paratges insòlits per als directes. En aquest cas ha optat per llocs tancats, per tenir un major control del so dels enregistraments, però sense caure en el convencionalisme de l’estudi. És clar que tota la logística serà complexa. Per això necessitaran un parell de dies a cada emplaçament: un per instal·lar-se i provar i el següent, per gravar. I tot el procés quedarà enregistrat en imatges: els vídeos també es rodaran sobre la marxa. Unes produccions que Riba ha confiat a un jove realitzador del país, Èric Rossell, que en els últims temps ha presentat diversos treballs de videocreació.
El resultat, probablement, a principi de l’any vinent.