reportatge
El llegat perdut de Vidal-Saisset
Certa recança deixa traslluir Marie-Pierre Vidal-Saisset. Nascuda fa 84 anys a l’Arieja però de pare andorrà, hauria estat feliç deixant el seu llegat artístic a Andorra. No hi va trobar complicitats. Surt guanyant la vila de Pamiers, que sí que va acceptar la donació.
ent de pare andorrà, vaig intentar en diferents ocasions veure si la meva obra es podria quedar a Andorra”, explica la veterana artista, que té al darrere una extensa i sòlida trajectòria que l’ha portat a exposar arreu del món. “Malauradament la manca d’interès per part de les diferents institucions culturals m’ha portat finalment a deixar la meva obra a França”, tot i que, especifica, no gaire lluny d’Andorra.
Així, el passat dia 15, i amb motiu de les Jornades Europees del Patrimoni, l’emblemàtica capella del Carmel –adquirida per la ciutat i reconvertida en centre cultural molt enfocat a l’obra del músic Gabriel Fauré– exhibeix de manera permanent la col·lecció donada per la pintora d’arrels andorranes. Un llegat artístic perdut per al país i que, s’ha de recordar, no és l’únic: trist i decebut s’ha mostrat també en múltiples ocasions Francesc Galobardes, qui va intentar negociar amb diferents governs la cessió de les seves obres al país, sense aconseguir-ho. Si més no, de moment.
Tornant a Vidal-Saisset (Lavelanet, 1932), la pintora i escultora va residir durant anys a Andorra, abans d’instal·lar-se definitivament a França. D’aquella etapa en queda el record de les exposicions que va protagonitzar a les galeries Monjó i Era Bauró o a la sala d’exposicions del comú d’Encamp, als anys vuitanta i noranta. Abans havia fet les il·lustracions del poemari El despertar de les aigües, d’Esteve Albert, per a una edició del 1970.
Vidal-Saisset va estudiar Belles Arts a Tolosa, on va obtenir un primer premi en disseny, i a partir d’aquí va iniciar una trajectòria que l’ha portat a exhibir obra, i a integrar-se en col·leccions públiques i privades, de França i Andorra, però també d’Espanya i altres països europeus, dels Estats Units o del Senegal –on va viure a la dècada dels seixanta– i Costa d’Ivori. Una obra on manifesta, explica ella mateixa als seus textos, la fascinació per la fragilitat de les arquitectures i els paisatges sacsejats pel pas del temps, “en marxa cap al buit”, i que ella recrea en estructures abstractes i de les quals s’apropia l’oxidació.