Reportatge

Casa de la Vall, un estudi de so

Casa de la Vall ahir, Sud Ràdio el cap de setmana. I al llarg dels propers dies, Casa Rossell, Sant Miquel de Prats i Cal Pal de la Cortinada. La ‘troupe’ encapçalada per Landry Riba enregistra disc, ‘Mountain Songs’, i la personalitat sonora del patrimoni del país.

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Saló dels Passos Perduts, escenari de l’esdevenir històric del país, es convertia els últims dos dies en estudi de gravació. Un grapat de músics (Mireia Planas, Elias Porter, Ivan Garriga i Débora López, amb Riba capitanejant-los) i el personal tècnic per a la gravació de so i imatges, en aquest cas amb Pere Revert i Èric Rossell al capdavant, evolucionaven per l’antiga seu parlamentària. Una presa, dos, tres, les necessàries. El tema, Resiliències: gens casual, explicava el baixista instigador de tot aquest muntatge, sinó molt adient per a un lloc que ha estat testimoni de la capacitat del país per adaptar-se als temps, per refer-se i sobreviure al llarg dels segles. És, a banda, el tema que obrirà el disc, un àlbum que previsiblement estarà llest per al proper Nadal i que té com a objectiu, a banda de plasmar les composicions de Riba, recollir l’ambient sonor d’indrets emblemàtics.

“Busquem el so tridimensional” de cada lloc, explica Pere Revert, responsable de la part tècnica. “Intentem captar al màxim l’entorn acústic de cada localització, la seva personalitat”, cosa que –reconeix– suposa tot un desafiament. Per aconseguir-ho, la gravació juga amb els micròfons aeris i els col·locats a vora dels instruments.

La primera jornada d’enregistrament va tenir com a escenari l’antiga emissora de Sud Ràdio. En aquell cas amb Albert Bartumeu com a músic convidat, als sintetitzadors. Igual que ahir era la pianista Débora López qui s’afegia al grup de base, tocant el piano. A l’edifici del cap del port i durant les sessions de la tarda se sentia com s’escolava el vent cap a l’interior. “Era inevitable, forma part de la personalitat del lloc, i per això segurament la presa que es quedi al disc serà aquesta”, considera Revert. Ahir, a Casa de la Vall, el so era “més orgànic, més càlid, entre tanta fusta a terra i el sostre”. I els dies que queden, al productor el preocupa especialment el so del trànsit que segurament s’esmunyirà cap a l’interior de Sant Miquel de Prats, cal Pal i l’era Rossell. “Però lidiarem amb tot plegat”, assegura, entusiasmat en el fons amb el repte de sortir de l’estudi, “on t’acostumes a aquell entorn controlat, pulcre, cristal·lí”.

Tot i els diferents ambients on s’haurà gravat, el disc rebrà tractament durant la masterització perquè el color final sigui homogeni, matisa Riba. Aquests dies s’enfronten a un treball precís, complicat i a contrarellotge que documenta en fotografies Natàlia Montané, un making of que també quedarà recollit a l’àlbum, convertit de pas en petit inventari del patrimoni arquitectònic històric.

Mountain Songs és la transposició als escenaris del país del disc que l’inspira, Island Songs, d’Ólafur Arnalds, indica el baixista andorrà, qui en la seva trajectòria ja ha convertit en marca de la casa buscar-se escenaris insòlits per als concerts. I ara, diu, la idea de tancar-se en un estudi convencional per gravar disc li hauria semblat “un pas enrere”.

Casa de la Vall, un estudi de so

tracking