reportatge
'Alícia' i els embolics teatrals
Una exploració del món de fantasia creat per Lewis Carroll, recursos teatrals no habituals i talent molt jove i, a sobre, del país. Aquests són els ingredients de l’‘Alícia’ que aquesta nit puja a l’escenari del Comunal, en la 51a Temporada de Teatre d’Andorra la Vella.
Menú Teatral, companyia que integren entre d’altres els andorrans Boris Cartes i Núria Montes, torna a l’escenari de la temporada teatral amb la segona producció que aixeca, aquesta Alícia que és, diu Cartes, “un espectacle de creació, un muntatge en què utilitzem recursos teatrals no habituals, que no tenen res a veure amb la línia del teatre naturalista”.
L’Alícia que ells presenten suposa tot un desplegament experimental que, adverteix l’actor, “no vol dir de cap manera que hagi de ser feixuc per al públic”. Tot i que sí, confessa, els agrada ficar-se en “embolics”. Perquè les arts escèniques, argumenta, “en general tenen moltes possibilitats per explorar” i per això “ens agrada sortir del teatre més convencional”. I el públic els ho agraeix? “Jo penso que sí, crec que són conscients que veient diferents formats tenen oportunitats d’enriquir-se.” A banda, el muntatge es va estrenar a Barcelona –va estar durant tot un mes a la sala Atrium, a la primavera– i la capital catalana, considera Cartes, “és una ciutat amb molta tradició de teatre de diferent factura”, on han sorgit companyies com Comediants o La Fura dels Baus. I a Andorra? “Potser el públic no és tan receptiu, però comença a habituar-se”, confia.
Alícia és la segona producció que aixeca Menú Teatral, després de la posada en escena de La Pista, una versió de la pel·lícula Danzad, danzad, malditos, que també va aconseguir que arribés a representar-se a Andorra i amb la qual va fer gira per Catalunya. Dels ingressos obtinguts amb aquella, per cert, va poder tirar per posar en marxa aquesta nova producció, amb la que també ha aconseguit fer alguns bolos, com a Canovelles.
La companyia va néixer com a iniciativa d’un grup d’actors joves “aventurers”, va explicar en alguna ocasió Montes, gent que vol “experimentar amb nous codis i noves formes”. No són actors de text. I aquí, en aquesta segona proposta, exploren el món oníric de l’obra de Carroll, la psique de la protagonista, una obra que explora el món de les ombres. Per posar-la en escena s’ha comptat amb un text de Pablo Ley i la direcció de David Maqueda.
Cartes torna a la cartellera teatral de la capital després de fer el protagonista en la lectura dramatitzada de l’Andorra de Max Frisch. També està col·laborant amb Ester Nadal en la posada en marxa d’una nova edició del Pessebre Vivent d’Engordany de cara a aquest Nadal. Projectes que fa en paral·lel a la feina que va sortint per Catalunya. “Aquestes setmanes és cert que el consum cultural està registrant una baixada perquè l’actualitat és molt intensa”, reconeix. Però confia que “aviat tot tornarà a la normalitat, ara és un període excepcional”.