reportatge

Dies de ràdio (i teatre)

No eren pocs els que abans de l’adveniment de la televisió seguien les radionovel·les amb similar (o més gran) passió de la que avui posem en l’última proposta de Netflix o HBO. Irina Robles va proposar als seus alumnes recuperar la fórmula, experimentar amb ella.

Dies de ràdio (i teatre)

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

s una idea, explica Robles, exdirectora de l’Escena Nacional i ara al capdavant de la seva escola, L’Animal Teatre, que fa temps que li voltava pel cap. Potser entre les raons hi ha que l’àvia, Margarita Freixas, havia exercit com a actriu radiofònica en aquells dies que s’emetia en un directe pur i dur. Una fórmula, la del radioteatre, que va ser molt popular fins a la dècada dels setanta. Hi ha el vessant nostàlgic i, a banda, la voluntat “de treballar amb els alumnes en altres maneres de fer teatre, sortir de les vies convencionals”, explica. Els alumnes van rebre amb bona disposició la idea i Robles va buscar el segon soci interessat: Ràdio Nacional d’Andorra, que els ajuda en la part tècnica i, per descomptat, emet les produccions.

Robles treballa així amb alumnes de diferents edats aspectes importants en un aspirant a actor: la veu, la capacitat d’expressar a través de la paraula –i els efectes sonors que s’incorporen en l’edició posterior– tot allò que en una funció a l’ús es correspondria amb la part visual. Van debutar amb una versió de l’Alícia al país de les meravelles signada per Robles i Juanma Casero, professor a L’Animal. L’havien estrenat en el marc de la temporada de l’Escena Nacional i ara la van adaptar a la ràdio. “Totes les ambientacions, aquest món subterrani on reverberen les veus, les músiques que identifiquen i acompanyen cada personatge”, explica Robles. Tot un univers sonor que pren el primer pla en aquestes representacions.

Joan Hernández, un altre dels professionals del país en l’àmbit escènic, es va sumar al primer espectacle. “També vull que els alumnes comparteixin amb actors professionals”, explica Robles, que per a la segona proposta va fitxar Jéssica Casal i Joel Pla i per a la tercera, pendent de difusió, Oriol Guillem.

També pretén que els participants –i els oients, per descomptat– gaudeixin de diferents gèneres. Per això de la història fantasiosa protagonitzada per la imaginativa heroïna de Lewis Carrol va passar, en la segona proposta, a la novel·la negra, amb icònic detectiu privat dels clàssics del gènere –màquina d’escriure inclosa– i bandes sonores ben identificables del cinema policíac. La tercera proposta està encara a la cuina, així que Robles no en dona gaires detalls, més enllà de dir que està ambientada en la nit de Halloween. “Vull que treballem registres totalment diferents, dels més màgics i familiars fins als de misteri i intriga, sense oblidar-nos de l’humor.” Amb textos dels que, per evitar conflictes de drets d’autor, s’encarreguen ella mateixa i Casero.

La iniciativa, considera, és un al·licient més per a un planter d’actors que es renova al país, amb moltes vocacions emergents: aquest mateix curs alguna de les alumnes de L’Animal ha aconseguit accedir al grau superior, a Barcelona, per prosseguir la formació reglada.

tracking