Reportatge
Imatges d'una altra vida
Seixanta imatges per relatar uns altres temps, una altra Andorra, una altra vida. L’Arxiu Nacional ofereix un nou catàleg amb una nova selecció d’imatges dels seus fons per explicar visualment quin va ser l’impacte de l’adveniment del turisme al país.
Principis de segle XX. És el 1907 i es fan les obres d’eixamplament de la carretera d’entrada a Escaldes des d’Encamp. Joaquim de Riba Camarlot, metge i fotògraf, un dels descendents de Casa Rossell d’Ordino, deixa testimoni visual del moment. Les comunicacions milloren i el país es prepara per a les dècades següents, per al progrés econòmic que vindrà de la mà del turisme i el comerç. A aquesta evolució es dedica el catàleg virtual que publica l’equipament nacional, un producte que funciona bé, genera interès, a jutjar per les descàrregues d’imatges, considera la directora de l’Arxiu, Susanna Vela. La publicació recull seixanta imatges de diferents fons fotogràfics: a banda de l’esmentat de Casa Rossell, els de V. Builles, Jean Ribière, Guillem de Plandolit, Rafaeló (Julià Roqueta), Josep Alsina, Werner Lengeman, Francesc Pantebre, així com els de Marc Pantebre (col·lecció Delius), Glanet i l’Associació Fotogràfica de Cata- lunya.
El catàleg se centra de manera més detallada en la dècada dels cinquanta, dècada de benestar i de progrés al país gràcies als canvis que s’operen als països veïns. Són els anys en què el sector comercial nacional rep l’impuls definitiu i en què comencen a afluir cada cop més turistes, buscant sobretot els productes que s’ofereixen, a preus competitius, al mercat andorrà: és l’època del quasi mític material de les vaixelles que dona títol a la publicació: De les aigües termals al Duralex. Mentre el turisme i el comerç es converteixen en els pilars bàsics de l’economia, els sectors tradicionals (ramaderia i agricultura) comencen a veure minvat el seu terreny, en una convivència que, com queda palès en moltes de les imatges, origina curioses estampes de contrastos entre dues formes de vida dispars. Així queda retratat, per exemple, en les instantànies de Josep Alsina, amb carros tirats per bous que comparteixen espai a la calçada amb moderns cotxes i motocicletes. O en el xoc entre els usos dels turistes i la moralitat més conservadora (la fotografia de Ribière del cartell amb la prohibició d’anar amb shorts pel carrer).
També hi ha imatges que molts tindran a la memòria, com la del restaurant Les Tines, coronat per un immens porró.