Art
Gelabert dona per “consolidada” la Biennal malgrat certa desafecció
La ministra considera que el projecte té futur encara que s’ha de millorar la comunicació amb el públic del país
La participació d’Andorra a la Biennal de Venècia ha donat oportunitat a alguns dels artistes que hi van anar de consolidar la seva trajectòria. Ha donat visibilitat internacional a l’art que es fa al país. I cada cop hi ha més gent del país que es desplaça a la ciutat dels canals per veure en persona què representa que Andorra hi sigui. Els tres arguments els va esgrimir la ministra de Cultura, Olga Gelabert, per defensar que el projecte no sols està consolidat, sinó que li augura un futur més enllà d’aquesta cinquena edició que ahir iniciava el camí amb el lliurament simbòlic de les claus dels Tallers d’art de la Massana als dos artistes que competeixen per ocupar el pavelló: Martín Blanco i Philippe Shangti.
Sí va reconèixer la ministra implícitament que hi ha certa desafecció del gruix del públic del país envers el projecte. Potser, va admetre, “és perquè només se’n fa una bona comunicació quan comença i quan acaba”, però en el transcurs la informació és més aviat escassa. També, va recordar, “el món de l’art és limitat”, una frase per admetre el que al ministeri s’assumeix com una fatalitat i s’argumenta en el territori de l’off the record: si només la quantitat de públic que atreu un projecte és argument per considerar-lo viable, millor plegar en més d’un.
Pel que fa al col·lectiu artístic, que sotto voce es mostra molt crític amb la fórmula de selecció de la participació andorrana a la Biennal, Gelabert va admetre que “aquesta dels tallers és només una fórmula més” de les que es poden aplicar i que en futures edicions “potser serà o no” repetida, perquè “no ha de ser una fórmula estàtica”. En tot cas serà una decisió, va puntualitzar, “de cada comissari, que és qui decidirà”. Per la resta, va treure importància al fet que en aquesta ocasió s’hi haguessin presentat sols quatre propostes.“No importa si la participació és més gran o més petita, el que hem de contemplar és la qualitat” de les obres que concorren.
Cert, va reconèixer també, que els Tallers d’art que el Govern gestiona a la Massana, a l’edifici de bombers, i en els que es va fer una important inversió per actualitzar-los, estan infrautilitzats: a penes es fan servir durant aquests cinc mesos en què els aspirants a Venècia hi treballen. I això si els arriben a ocupar: enguany només s’hi traslladarà Blanco perquè Shangti disposa d’espai de treball propi. Així que “és cert que ha estat una despesa que no hem aprofitat” i que, per tant, “des de Cultura estem pensant sobre com donar-hi més activitat”.
Els dos seleccionats reben 1.000 euros cadascun per començar a treballar, a banda de les despeses de material (uns 15.000 euros) i les bases de la convocatòria estableixen també una retribució de 500 euros al mes per al guanyador durant els sis mesos de fira.
QUASI LLEST L'ESPAI PER A CREADORS EN INTERCANVIS
Facilitar els intercanvis amb creadors d’altres països va ser un dels projectes avançats per la ministra al principi de la legislatura. Una iniciativa que es posarà en marxa abans de l’estiu previsiblement, així que estiguin enllestides les ja molt avançades obres per habilitar la residència, un apartament en el mateix edifici de bombers massanenc, que acollirà els que vinguin a treballar al país. De la seva banda, el cap d’àrea d’Acció Cultural, Ivan Sansa, treballa en els acords d’intercanvi amb les diferents institucions foranes, públiques i privades. En breu sortirà la convocatòria.