reportatge
Cent anys d'art i 'saudade'
Del romanticisme a l’abstracció passant per d’altres moviments com el naturalisme, l’art del retrat o el modernisme: l’exposició Art a Portugal ofereix a Sant Julià de Lòria un repàs panoràmic al patrimoni artístic portuguès des de meitat del segle XIX fins al segle XX.
l Museu del Tabac - Antiga Fàbrica Reig va presentar ahir l’exposició Art a Portugal, una finestra oberta cap a la pintura portuguesa d’entre 1850 i 1960 amb 42 obres d’artistes com Adriano de Sousa Lopes, Francisco Metrass, João Vaz o Columbano Bordalo Pinheiro. “A Andorra hi ha prop de 13.000 persones d’origen lusità que estan a una gran distància del seu país, a ells i als andorrans volem acostar-los una part de cultura portuguesa i un període d’art que abasta més de cent anys”, va dir Maria de Aires Silveira, comissària de l’exposició i representant del Museu do Chiado. La mostra, d’entrada gratuïta i que restarà oberta del 8 de març al 25 de maig, ofereix un extens passeig que parteix del romanticisme de mitjans del segle XIX, amb artistes com Cristino da Silva i els seus paisatges agrestes i llums crepusculars, fins a l’art del retrat, el naturalisme, el modernisme o l’abstracció. Les obres pertanyen al Museu Nacional de Arte Contemporâneo do Chiado (Mnac-MC) i a la Casa Museu Anastácio Gonçalves, de Lisboa.
“El romanticisme portuguès és diferent del francès, amb una gran preocupació per captar el paisatge lliure i el costumisme, tal com també passava en els naturalistes”, va afirmar Silveira. La comissària va elogiar en aquest sentit l’obra Paisagem e animais. Vista de Lisboa tirada de entremuros (1859) de Cristino da Silva “amb la realitat dels camperols” o Volta do mercado (1886) de António Carvalho da Silva Porto, “amb colors vius i lluminositat”. Així mateix, va destacar la plasticitat del retrat A blusa Azul (1927) d’Adriano de Sousa Lopes, que és a la portada del catàleg de l’exposició, o À espera dos Barcos (1892) de Marques de Oliveira, amb una jove davant el mar. En el recorregut per les obres, que va comptar amb la presència de l’ambaixador d’Andorra a Portugal, Jaume Serra, Silveira va parar-se davant del quadre Camões na gruta de Macau (1853) de Metrass del que va fer èmfasi en una emoció: la saudade cap a Portugal. La presidenta de la Fundació Julià Reig, Déborah Ribas, va afegir que un dels propòsits és “apropar la comunitat portuguesa al museu” i a l’art propi.