reportatge
Les trenta-cinc formes de morir a Mauthausen
Algú es va entretenir a comptar de quantes maneres era possible trobar la mort al camp de concentració de Mauthausen. Més de 35. Aquella hora terrible de la història de la humanitat queda reflectida a les imatges de Francesc Boix exposades al CAEE.
Més enllà de Mauthausen, que es podrà visitar fins al 19 de maig, arriba al Centre d’art escaldenc en un recorregut que va iniciar al Museu d’Història de Catalunya el 2015 amb motiu del 70è aniversari de l’alliberament dels camps nazis. Un centenar llarg de fotografies –la proposta no és calcada a la que es va presentar aleshores, el 2015– que s’endinsen en la vida quotidiana al camp aixecat pel règim de Hitler a l’Alta Àustria, molt a prop de Viena. Una vida quotidiana en què, queda relatat a les imatges, la mort era present arreu: Boix va retratar el forn crematori, com va retratar els cadàvers que quedaven estesos al costat del filferro (en intentar fugir o s’hi havien llançat per voluntat pròpia per acabar amb l’horror?)
Al camp també va retratar jerarques nazis. Heinrich Himmler, un dels més directes responsables de l’Holocaust, pujant per la que al camp es coneixia com l’escala de la mort: un centenar i mig d’esglaons des de la pedrera que els presoners pujaven –descalços, famèlics, exhausts i atemorits per les SS– amb 40 quilos de pedra a l’esquena. Per això es diu que a sota de cada graó hi ha sang republicana espanyola, va recordar la responsable del CAEE, Ruth Casabella, en el recorregut de presentació de la mostra.
Boix va ingressar a Mauthausen el 27 de gener del 1941, formant part d’un comboi que integraven un miler i mig d’exiliats republicans que van caure a les urpes nazis arran de l’ocupació de França. Però l’aventura del jove –fill d’una família progressista i catalanista del Poble Sece– s’havia iniciat amb la guerra civil. Un periple que també queda reflectit a l’exposició. Se’l veu per exemple fotografiat a Osca. I les imatges captades pel seu objectiu relaten el dia a dia de la guerra més enllà de la guerra: soldats pelant panotxes o segant blat. Amb l’arribada de les tropes franquistes a Barcelona, Boix fuig cap a França i la nit del 20 al 21 de juny del 1940 és quan el capturen. Inicia un recorregut per diversos camps (les avançades de Mauthausen, els anomenaven), fins arribar a destí.
A Mauthausen Boix va trobar una petita escletxa per sobreviure relativament millor (i ajudar els compatriotes): el van destinar al servei d’identificació. I així és com va tenir accés a una Leica i material fotogràfic. Amb el qual va recollir uns testimonis que, malgrat les ordres del règim de destruir totes les proves, van ser claus per condemnar-los, als judicis de Nuremberg i Dachau. Uns negatius que es van poder conservar gràcies al risc que va assumir tota una xarxa de persones, que començava per Boix i acabava amb Anna Pointner, una veïna de Mauthausen (el seu rostre és a l’exposició) que els amagava.
Alliberat, Boix segueix un curt (morirà a penes sis anys després de sortir del camp) però intens trajecte professional, que el porta, com exhibeix l’exposició, a retratar esdeveniments com actes del Partit Comunista francès o l’enterrament de Largo Caballero, i personatges diversos, de Picasso a Carrillo.
Ja amb la mort a les portes, el fotògraf va intentar retrobar-se amb la germana (el pare, durament represaliat, havia mort). Va fixar la cita el juny del 1948 a Andorra. Ell va arribar fins al Pas de la Casa. La germana no ho va aconseguir. Un episodi que el va amargar fins al final.