Novè art

Un saló consolidat però amb reptes

Inaugurada la nova edició de La Massana Còmic amb Pellejero, Jan o Beroy entre els noms de referència de l’edició

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Convé de tant en tant atansar-se a allò que s’ha transitat sovint amb ulls nous. Visitar per exemple el saló La Massana Còmic amb algú aliè a la trobada i al personal que la pobla que planteja la pregunta crucial: però és que no hi ha dones al còmic? O és que no les conviden? Trencada una llança en favor del factòtum del saló, Joan Pieras, per denegar aquesta última suspicàcia –es recorden edicions on autores com Victoria Francés van recalar amb autèntica aura d’estrelles–, aquest sembla el repte –o un d’ells– per al tercer decenni de l’esdeveniment, que ahir va inaugurar la 22a edició. El saló està “més que consolidat” gràcies a la “constància i treball de l’ARCA, que cada any ens sorprèn encara més”, va dir el cònsol major, David Baró.

De moment, les sales de la Closeta tornen a exhibir l’obra dels creadors més en voga –com Rubén Pellejero, autor de la resur­recció de Corto Maltès–; els més veterans –Jan, en aquest cas amb Don Talarico, encara que sigui Superlópez el que està de plena actualitat– i fins i tot els novells, com l’andorrà Marc Huget o l’aragonès Álvaro Ortiz.

Entre la desena d’autors que protagonitzen enguany el saló n’hi ha de convidats recurrents. És el cas d’Alfonso Font, que presenta una exposició amb originals de la trilogia sobre Heloïse de Montfort. “Hi estic molt a gust aquí, molt còmode, es converteix en la pàtria que no podem tenir allà a baix”. El còmic és un gènere que manté una perenne “mala salut de ferro”, una disciplina que “canvia, es transforma, s’adapta i sempre troba la manera de tirar endavant”. Ara ha de fer front a un “terrible competidor”, el manga, però Font –que va començar als seixanta amb Hazañas del Oeste i Sioux– està convençut que superarà el repte.

També en aquesta edició hi ha qui s’estrena en el saló malgrat ser un veterà en l’ofici: Josep Maria Beroy. Això sí, per compensar que encara no hi havia passat, debuta signant el cartell de l’edició. “N’havia sentit molt a parlar, sempre m’han explicat que és un saló petit però de molt de nivell i que condensa molt talent.” S’acosta la realitat a les expectatives? “M’esperava menys i tot”, va confirmar mentre feia un primer recorregut pel muntatge, que enguany ha suposat un desplegament escenogràfic. Especialment en la part protagonitzada per Baron Rouge, una trilogia que ha assolit molt de ressò. Història d’aviadors que el seu creador, Carlos Puerta, no pot presentar en persona irònicament a causa de la vaga de pilots de Vueling, que el va deixar a terra. Pieras, a canvi i com a excel·lent negociador que és per a aquestes coses, ha obtingut el compromís del dibuixant que serà un dels noms de l’edició del 2019, amb l’obra més recent, centrada en Jules Verne.

Tornant a Beroy, recala a la Massana amb A la sombra del convoy, història basada en fets reals i que li ha suposat l’esforç de ser realista fins a la medul·la. El llibre, ambientat a la Segona Guerra Mundial, relata la història d’un grup de resistents que van assaltar un tren carregat de presoners i, malgrat els pocs mitjans que tenien, van aconseguir alliberar-los. L’obra és una nova demostració, segons considera l’autor, que la novel·la gràfica pot abordar qualsevol tema: “No estàs explicant qualsevol cosa, és un tema seriós i el treballes seriosament.”

El saló obre avui les portes a les deu del matí. Amb una variació sobre el programa previst: la conferència de la tarda serà a càrrec de Jordi Coll i Herbst, editor de la revista Amaniaco. Parlarà sobre la censura en el còmic i els límits en l’humor.

Un saló consolidat però amb reptes

tracking