Equipaments
El nou Museu de l'Automòbil pot esdevenir una realitat en tres anys
El ministre d’Ordenament Territorial estima que el cost total pujarà a set o vuit milions
Amb quasi 4.000 metres quadrats de superfície –1.900 de soterrats i la resta en un edifici de tres plantes, de 600 metres cadascuna– i un cost total que oscil·larà entre els set i els vuit milions d’euros, el nou edifici que encabirà el Museu de l’Automòbil podria ser una realitat en tres o quatre anys, segons les dades aportades pel ministre d’Ordenament Territorial, Jordi Torres Falcó, després de la signatura de l’acord a tres bandes –els ministeris d’Ordenament i Cultura i el comú d’Encamp–. L’acord farà possible que l’equipament, un dels museus més visitats del país –20.000 per any–, prengui l’aire que necessita: per exhibir la col·lecció en millors condicions i per adaptar-se a les fórmules expositives que arriben amb els nous temps.
Segons l’acord rubricat, el comú cedeix la parcel·la, d’uns 2.000 metres quadrats situats entre el comú i la carretera nacional –ocupa part del pàrquing del Prat de l’Areny–, a banda de dos milions per a l’edificació. Govern posa de moment dos milions més i assumirà tot l’import que sobrepassi els quatre milions: el cost final dependrà del projecte que s’aprovi i que Torres Falcó estima que sortirà a concurs abans que acabi la legislatura (tenint com a punt final per a aquesta la primavera vinent), i fins i tot podria adjudicar-se l’obra. Per a la despesa de construcció, l’últim pressupost inclou partides plurianuals de tres milions cadascuna als exercicis del 2019 i el 2020.
Per definir
La ubicació marca amb força l’estructura del nou equipament, perquè la parcel·la es troba en el radi d’acció del Rosaleda, bé d’interès cultural (BIC). Així que els espais expositius quedaran soterrats, mentre que en un dels extrems de la parcel·la s’aixecarà un bastiment de tres plantes que es repartiran entre dependències del museu i altres usos de Govern i el comú (encara per decidir).
Moltes de les característiques estan, en realitat, per definir. Per exemple, la superfície construïda soterrada podria ser de més d’una planta. Tot dependrà del projecte definitiu. I per tenir-lo, abans cal la memòria museològica, un treball ja pràcticament finalitzat, segons la ministra de Cultura, Olga Gelabert, que va avançar que una de les idees és que els nous espais permetin no sols exhibir la col·lecció permanent (actualment hi ha 82 cotxes, 25 motos i 35 bicicletes, però és molt més extensa: uns 1.200 vehicles), sinó també organitzar exposicions temporals temàtiques, fet que les actuals instal·lacions –llogades a Mútua Elèctrica d’Encamp i obertes el 1998– no permeten. El que no preveu és espai per acollir els vehicles cedits però no exposats, que continuaran en mans dels propietaris.
El cònsol major encampadà, Jordi Torres Arauz, també es va mostrar satisfet amb aquest acord, finalment signat, que garanteix que el museu continua a la parròquia. El comú urbanitzarà els espais i, pel que fa a les places d’aparcament perdudes, potser s’hi faria una tercera planta soterrada si els estudis hidràulics no ho desaconsellen.