Música
Claret diu que el catxet de l'ONCA és “normal”
El director artístic de l’orquestra nacional matisa que “mai no es va arribar a parlar” en ferm del concert amb Jane Birkin
Gerard Claret, director artístic de l’ONCA, considera que hi ha hagut algun “malentès” al voltant dels 30.000 euros que hauria demanat per actuar acompanyant Jane Birkin en el concert que oferirà a Escaldes al novembre, organitzat pel comú i l’ambaixada de França. “Mai no vam parlar d’aquesta xifra amb ningú, de nosaltres no ha sortit”, va assegurar en declaracions al Diari, “només va ser una consulta que es va fer en un moment determinat”. Tot i matisar que seria una quantitat “absolutament normal” tenint en compte les necessitats logístiques de la producció, començant pel mig centenar de músics d’una orquestra simfònica que s’haurien de contractar. “I jo no sé altres orquestres, però l’ONCA és l’ONCA”, va puntualitzar amb referència al cost de contractar-la, “i té el seu catxet, és car o barat? No ho sé”.
El Catxet, segons el cas
“Hi ha hagut un malentès” i per aclarir-ho hi ha d’haver “una versió oficial del patronat” que aixopluga l’orquestra, hi va afegir Claret. Amb tot, va puntualitzar que “els nostres catxets depenen de cada producció, però en aquest cas és que ni s’ha parlat de catxet”. Depèn de si són produccions ja en cartera o s’han de produir de nou, si són setze músics o quaranta, si s’han de llogar partitures o instruments i si s’ha de contractar o no un director i de quants assajos s’han de fer. Amb tots aquests elements en consideració, “cada producció és diferent i té uns costos diferents, però d’aquesta xifra no en vaig parlar amb ningú”, només “va arribar una proposta per si això podia interessar o no”, però sense cap concreció.
L’orquestra nacional ha realitzat en els últims anys col·laboracions diverses, amb artistes de trajectòria en altres àmbits que la clàssica, de Blaumut a Raphael, dins i fora del país. En el cas d’aquest últim, el cost de la intervenció de l’ONCA va ser l’aportació que Crèdit Andorrà va fer a l’espectacle, organitzat en el marc de la capitalitat iberoamericana de la cultura que va ostentar durant el 2016 Andorra la Vella. En el cas de Blaumut –repetiran a l’Auditori de Sant Cugat a la tardor una col·laboració que va passar pel Narciso Yepes–, l’espectacle també es fa gràcies al conveni signat amb aquest teatre català.
L’interès artístic
Hauria interessat a l’orquestra pujar a l’escenari amb Birkin? “És clar, per què no, si vam actuar amb Raphael podem actuar amb Jane Birkin”, respon. “Però si hagués anat al Yepes hauria hagut d’interessar al festival i si ha d’anar a Escaldes doncs ha d’interessar a Escaldes, nosaltres som un dels elements.” Des del punt de vista artístic, assegura, per descomptat que els resultaria interessant, “però les coses sempre depenen de diferents òptiques, no hi ha una sola resposta [aspectes com] en quin moment i on s’ha de fer”.
“A l’orquestra més que els ingressos el que li interessen són les actuacions, i els ingressos cobreixen bàsicament els costos, cap o poques orquestres fan negoci”, va recordar el músic.
L’orquestra de Perpinyà acompanyarà, finalment, la cantant francesa al Prat del Roure.