Clàssica
FeMAP, minoritari però sòlid
Comença la vuitena edició, que deixarà tres concerts al país
L’Escolania de Montserrat i Capella de Música de Montserrat inauguren aquest vespre, a les nou, la vuitena edició del FeMAP, Festival de Música Antiga dels Pirineus, a la catedral de Santa Maria de la Seu. Un cartell que es va consolidant: Andorra forma part de la trentena de punts pirinencs per on es dispersen els més de mig centenar de concerts que ofereix el programa. El país, que entre patrocinis públics i privats aporta 18.000 euros a l’organització de l’esdeveniment, tindrà a partir d’aquesta edició dos escenaris estables: a la Casa Museu d’Areny Plandolit s’hi afegeix el llac d’Engolasters, per on el FeMAP ja va passar en dues edicions anteriors. Enguany hi torna i a partir d’ara serà plaça fixa, gràcies al patrocini de Feda, segons va explicar el director artístic del festival, Josep Maria Dutrén.
El del llac d’Engolasters és un espai logísticament complicat –s’ha de muntar l’escenari, així com envelats perquè facin funció de camerinos, tancar-lo i sonoritzar l’espai– i programar-hi suposa un risc: si plou no queda més remei que anul·lar el concert. Amb tot, també és un lloc molt especial per oferir un concert, admet Dutrén, “i concorda amb un dels objectius del festival des dels inicis, que és oferir música de qualitat i donar a conèixer el patrimoni”. A Engolasters presentarà –el 29 de juliol– producció pròpia: Pyrenaeus Ensemble, que interpretarà Les Quatre Estacions de Vivaldi.
El festival haurà debutat, però, el pròxim dia 21 a la Casa Museu d’Areny-Plandolit, que ja fa anys es va convertir en escenari fix d’aquest cicle de petit format però que solidifica any rere any. El protagonista, Emilio Moreno, qui ja havia passat per Andorra el 2014 en aquesta programació, aquest cop amb el programa Al centre de l’harmonia: música barroca per a violí i viola a solo.
Dins d’aquesta filosofia d’aprofitar el patrimoni arquitectònic i descobrir espais, el FeMAP ha passat per Casa de la Vall o l’antiga fàbrica de llanes escaldenca i enguany tancarà el pas per Andorra el 23 d’agost a la sala d’exposicions ArtalRoc (amb Alexander Calder al rerefons). El concert estarà protagonitzat per Hirundo Maris, es tracta del duet integrat per Arianna Savall i Peter U. Johansen. Interpretaran un repertori titulat La Rosa dels Vents, que simbolitza els quatre grans punts cardinals musicals que els intèrprets volen explorar: la música antiga, la tradicional, les composicions pròpies i la improvisació lliure.
Tres concerts al país és una quantitat que, d’acord amb Govern, considera òptima. “Podríem augmentar-la però no té sentit anar acumulant activitats que es facin la competència”. Pel que fa a públic, el festival té “un creixement lent, ja sabem que són músiques que no estan pensades per a les masses, sinó que fem una oferta de qualitat”. Però –tot i que a poc a poc– el públic va creixent “perquè la gent ve als concerts i veu que no s’hi avorreix”. Amb tot, ironitza, el nom al festival no li fa gran favor: “no sé a qui se li va acudir això de música antiga, però no la va encertar massa”. En canvi, “Bach és música antiga, Vivaldi és música antiga, i així, i oi que ja es veu d’una altra forma?”
ARIMANY, DE NOU AMB ROMÀNIC I SOLIDARITAT AL REREFONS
LA MASSANA. Sant Cristòfol d’Anyós es va convertir anit en l’escenari d’obertura de les Nits d’estiu als museus. La reconeguda flauta de Claudi Arimany va estar acompanyada per Cristian Chivuivan (violí) i Magdalena Cristea (violoncel) en un programa amè però de grans compositors, de Bach a Haydn i Mozart. El concert, en favor de la Fundació Ibo.