Equipaments
El Thyssen, en vies 'd'exportació'
La pròxima exposició compartirà una de les obres amb un museu de Massachusetts
Treballen amb la vista en l’horitzó, perquè obres com les que passen pel Museu Carmen Thyssen Andorra no es mouen amb facilitat. Per això, explica Guillermo Cervera, el director artístic de l’equipament, no sols la pròxima exposició, la que substituirà Allées et venues, que s’acomiada al setembre, ja està totalment embastada, sinó que tenen perfilades les temporades fins al 2021. No deixa anar pistes sobre el contingut, però sí que serà l’oportunitat d’iniciar les col·laboracions amb museus d’arreu, de crear sinergies. Per començar, sense revelar molts detalls, sí que va avançar que una de les peces de la pròxima exposició es podrà veure simultàniament –“aprofitant els recursos de l’era digital”– al Cape Ann Museum de Massachusetts.
És un fruit, es congratula Cervera, que comença a recollir l’equipament escaldenc en termes de reputació internacional gràcies a la nominació des de la Unesco com a millor museu de l’any o a haver entrat a la llista a les vint exposicions europees a visitar durant l’any, segons el diari britànic The Guardian.
Cervera va explicar també que la peça central d’Allées et venues, la que dona nom a l’exposició, de Paul Gauguin, viatjarà en acabar la mostra andorrana (el 10 de setembre) al Museu Van Gogh d’Amsterdam, per formar part de l’exposició Gauguin and Laval in Martinique, a partir de l’octubre. Una peça que viatja molt poc, perquè és valuosa i delicada i “per exprés desig de la baronessa”, va puntualitzar el seu nebot, però que fa aquest parell d’excepcions, primer amb el salt a Andorra i ara continuant periple cap a la capital holandesa.
Per Allées et venues han desfilat uns 8.000 visitants, a poc més d’un mes per al tancament. Xifra que s’afegeix als poc més de 20.000 que va atreure l’anterior proposta, Escenaris. Molts escolars: vora 700 durant el curs i uns 1.500 que esperen durant l’estiu, des de diferents casals. Sobre les xifres i com estan d’allunyades de les previsions inicials, Cervera reitera –amb la resignació de qui sap que la premsa li ho recordarà fins a la pròxima reencarnació– que va ser “un error meu” en els càlculs. Rectifica a la baixa i argumenta que en realitat el museu, no té espai per a 50.000 persones per any (algunes previsions fins i tot s’enfilaven als 65.000), sinó que serien 30.000 els visitants anuals que pot assumir, de manera que els espectadors gaudeixin de l’art, sense anar a cop de colze, com succeeix en altres espais molt massificats. “A vegades marxen d’aquests llocs sense recordar res més enllà de les selfies” que s’hi han fet. Del Thyssen Andorra vol que “el visitant en surti amb un record especial” del que ha vist.
Tot i així, s’han de cercar vies per incrementar les visites. També per assolir més arrelament al país. Amb aquesta doble pretensió neix Entorn Thyssen, una proposta que pretén involucrar el comerç del país: el museu oferirà talonaris perquè els establiments regalin als seus clients entrades amb un 45 per cent de descompte. Una vintena s’hi han adherit ja, tot i que només encara han fet el primer pas per presentar-la i encara han de picar pedra. És “un suma y sigue en el que volem fer”, va dir Cervera, que va presentar a la premsa la iniciativa acompanyat d’Olga Gelabert, ministra de Cultura i presidenta de la Fundació Museand, que va assegurar que “és una iniciativa molt positiva per implicar tot el país i que tothom es faci seu el museu”.