iniciatives

El Museu del Tabac s'integra a la Xarxa de Turisme Industrial

L’adhesió suposa una plataforma promocional. Actuarà com a punta de llança per tal que altres equipaments del país que custodien i exhibeixen el patrimoni i història econòmica s’hi puguin afegir

El Museu del Tabac s'integra a la Xarxa de Turisme IndustrialMUSEU DEL TABAC

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

El Museu del Tabac s’adhereix a la Xarxa de Turisme Industrial de Catalunya (Xatic), que aplega 80 equipaments catalans de 42 municipis dedicats a la difusió del patrimoni relacionat amb la revolució industrial a Catalunya i, amb ella, la transformació del ter­ritori i el teixit social. La incorporació a la xarxa, que funciona amb la marca Turisme Industrial.cat, suposa una interessant plataforma promocional per a l’equipament lauredià. Serà una opció, així mateix, perquè altres museus i centres d’interpretació del país relacionats amb la història econòmica d’Andorra puguin també integrar-s’hi.

Ho explica Maria Martí, directora del museu i de la Fundació Julià Reig, satisfeta amb aquesta acció, aconseguida després de passar un procés de valoració. “Sent membres d’ICOM ja tenien les garanties que complim amb les normes de control, que la nostra missió és la difusió i conservació del patrimoni.” En aquest cas, la preservació i narració del que la indústria del tabac ha significat per a la història d’Andorra, així com dels processos tradicionals ja desapareguts. “El segell de qualitat ja el teníem i per a ells això ja era una garantia.”

L’adscripció a la xarxa d’equipaments catalans amb què comparteixen matèria i objectius és “una plataforma de llançament i estem molt satisfets que ens hagin acceptat”. Però és una plataforma que funcionarà en dues direccions, puntualitza Martí: si bé el museu andorrà tindrà opció de beneficiar-se del flux de visitants que passen per aquesta xarxa (al voltant d’un milió de visitants anuals) també ells aporten una quantitat interessant, amb uns 20.000 visitants cada any. L’objectiu és centrar-se especialment en els equipaments de les comarques més properes, Alt Urgell i Berguedà, amb els quals compartir visites, atreure públic interessat en aquest patrimoni, es podrà fer de manera més immediata. A partir de la tardor, els responsables del museu de Sant Julià començaran a treballar en accions concretes, activitats, propostes, per aconseguir-ho.

Una altra de les línies de treball que s’obren és facilitar que altres equipaments del país puguin integrar-se a la mateixa xarxa. L’MW-Museu de l’Electricitat, sense anar més lluny, o la Farga Rossell. També el del Perfum, que encara que no directament, industrialment sí que parla de l’activitat comercial a Andorra, tan important per al creixement econòmic i els canvis socials que se’n van derivar al llarg del segle XX.

La integració en aquesta xarxa suposa també posar en valor la importància de la indústria del tabac en la història del país, ressalten des del museu. A banda de revaloritzar una infraestructura patrimonial i cultural com és aquest museu i dinamitzar el turisme a Sant Julià de Lòria.

tracking