Música

Cinc mirades sobre l'orgue

La 19a edició del Festival internacional Orgue&nd convida a mirar l’instrument “des de diverses perspectives i èpoques”

Cinc mirades sobre l'orgue

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

La visita de virtuosos de primer ordre, com l’organista titular de la catedral de Notre Dame de París, Philippe Lefebvre, o el versàtil concertista, compositor i improvisador alemany Gereon Krahforst, marca aquest any el 19è Festival internacional Orgue&nd, organitzat per l’arxiprestat d’Andorra i l’Associació d’Amics dels Orgues. Una edició que porta com a títol Mirades, i que estarà centrada en la interrelació de l’orgue amb altres instruments, tant de teclat com de vent metall, al llarg de diferents segles. A més, una sèrie d’activitats paral·leles serviran per difondre l’instrument i el seu repertori fora de l’àmbit estricte dels recitals.

Els cinc concerts programats conviden els assistents “a mirar l’orgue des de molt diverses perspectives i èpoques, fins arribar a la música actual, amb estrenes i improvisacions”, va explicar ahir durant la presentació del cicle el seu director artístic, Ignacio Ribas. Una d’aquestes estrenes és una composició del mateix Ribas inspirada en la llegenda de la Dama blanca d’Auvinyà. La peça, en cinc moviments, serà interpretada el 13 d’agost pel Brillant Magnus Quintet, format per tres trompetes, orgue i percussió. El concert, que tindrà lloc a l’església de Sant Esteve de la capital, servirà per fer un repàs a la música escrita per a aquesta peculiar formació de cambra des del segle XVI fins a l’actualitat.

Abans, però, serà el torn de dos intèrprets de reconegut prestigi internacional. D’una banda, l’alemany Gereon Krahforst, que obrirà el festival el 8 d’agost a l’església de Sant Pere Màrtir d’Escaldes-Engordany amb un recor­regut per la música germànica des del Renaixement fins avui, incloent una composició pròpia i una sonata improvisada sobre temes populars andorrans.

L’11 d’agost serà el torn de Philippe Lefebvre, organista titular de Notre Dame, amb Quatre segles de música francesa. Un recital que també acabarà amb una improvisació, en aquest cas sobre un tema suggerit pel públic.

Les batallas, un gènere compositiu típic de la música per a orgue ibèrica del Renaixement i el Barroc, centrarà la quarta proposta del cicle, el dia 20 a Sant Pere Màrtir, protagonitzada per José Luis Echechipía i Jesús Gonzalo López. “Gonzalo és professor de clavecí i portarà una espineta, un tipus de clavecí més petit, per interpretar part del programa”, va detallar Ignacio Ribas.

Així mateix, l’últim concert també explorarà les relacions de l’orgue amb un altre instrument de teclat, en aquest cas el forte-piano, el precedent del piano actual. La prestigiosa intèrpret Ester Ciudad serà l’encarregada de conduir l’audiència per un viatge musical que anirà des de la família Bach fins al romanticisme de Mendelssohn. La cita serà el 22 d’agost a l’església de la Massana.

Ciudad, a més, oferirà la conferència programada dins les activitats complementàries del cicle. La dona i els instruments de tecla, una història ignorada és el títol de la ponència “que servirà per posar en valor de la figura de la dona en la història de la música”, en paraules de Ribas. La xerrada tindrà lloc al mateix lloc i el mateix dia del concert, a les set de la tarda. Echechipía i Gonzalo, el dia 20 a Sant Pere Màrtir (12 h), i Lefebvre, el dia 11 a la mateixa hora a Sant Esteve, protagonitzaran dues jornades de portes obertes. A més, cada dimarts fins al 4 de setembre, a les 12.30 hores, l’església de la capital acollirà els Matins amb orgue, sessions divulgatives amb Ignacio Ribas. I finalment, l’activitat Orgue&Infants anirà adreçada als nens que participen als esports d’estiu.

El cònsol menor d’Andorra la Vella, Marc Pons, va explicar que el comú col·labora en l’esdeveniment amb 10.000 euros, dels quals el 80% “es destinen a donar suport al festival i a activitats de divulgació”, i la resta al manteniment de l’orgue de Sant Esteve.

tracking