música

De Notre-Dame a Sant Esteve

L’organista titular de la catedral parisenca, Philippe Lefebvre, fa aquesta nit un recorregut musical per quatre segles de música francesa

De Notre-Dame a Sant Esteve

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Philippe Lefebvre, organista titular de la catedral de Notre-Dame de París, protagonitzarà aquesta nit a l’església de Sant Esteve (21.30 h) un dels concerts estrella del XIX Festival Orgue&nd. Sota el títol Quatre segles de música francesa, el recital està concebut com un repàs cronològic pels principals autors gals de música per a l’instrument, des del compositor barroc Louis Marchand fins al del segle XX Marcel Dupré, passant per un nom imprescindible de l’orgue francès com César Franck, o Claude Debussy (1862-1918), de qui Lefebvre oferirà una transcripció de la cèlebre peça per a piano Claire de Lune.

El concert acabarà amb una improvisació sobre un tema proposat pel públic. Es tracta “d’una vella tradició dels organistes francesos, des de sempre”, va explicar ahir Lefebvre durant una trobada amb la premsa. “Els assistents suggeriran el tema, de manera que ni jo mateix sé encara què tocaré. Serà una sorpresa, també per a mi”, va agregar.

L’intèrpret va destacar que l’orgue de Sant Esteve és “especialment idoni” per al repertori d’aquesta nit. De fet, va precisar, “és un orgue francès, i per aquest motiu he escollit un programa de música d’aquest país, un recorregut per diferents estils i èpoques, des del segle XVII fins a l’actualitat”. Lefebvre va afegir que un organista sempre veu condicionat el repertori dels seus concerts en funció de l’instrument que ha de tocar. “Primer de tot, m’he hagut de documentar sobre aquest orgue en concret i les seves possibilitats”, va indicar en aquest sentit. “És a partir d’aquí que es decideix el programa, amb peces adequades a l’instrument.”

Lefebvre va posar en relleu que l’escola organística francesa sempre s’ha diferenciat de les altres dues grans tradicions de l’instrument, l’alemanya i la hispànica. “Al segle XVIII, la música francesa per a orgue està molt basada en l’escriptura vertical, en els acords”, mentre que a Alemanya o Espanya “les composicions eren polifòniques, molt contrapuntístiques”. L’època daurada de l’orgue francès, però, arriba al segle XIX, amb compositors com Cesar Franck, i l’assoliment d’una sonoritat per part de l’instrument “molt particular”. És aleshores quan “molts fabricants van fer orgues pensant en la música del segle XIX, amb un so molt pròxim al de l’orquestra”, va relatar l’organista.

Sobre el fet de tocar a Notre-Dame –on és titular des de fa més de 30 anys–, Lefebvre ho va qualificar com “un privilegi”, però que també “comporta una gran responsabilitat”, ja que l’instrument, igual que la mateixa catedral, “és un monument històric excepcional”. Així, “hi ha elements d’aquell orgue que són de l’edat mitjana, d’altres del segle XVII, d’altres del XVIII... en definitiva de totes les èpoques”, va subratllar.

Portes obertes

Com a prèvia al concert d’aquest vespre, Lefebvre protagonitzarà també una sessió de portes obertes a l’orgue de Sant Esteve, a les dotze del migdia, en el marc de les activitats complementàries programades pel festival. D’aquesta manera, el músic explicarà les característiques de l’instrument i farà un breu repàs per les obres que s’escoltaran a la nit. Tant el recital com l’activitat del matí són de caràcter gratuït.

tracking