Reportatge

Lectures d'estiu

Llibres de muntanya, mapes i guies d’Andor­ra, la novel·la ‘El Andorrano’ i les lectures demanades a l’escola centren l’activitat en el període estival. Els lectors busquen formats còmodes i temàtiques fàcils, d’entreteniment, coincideixen des de les llibreries.

Lectures d'estiuFernando Galindo

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Són un dels imprescindibles a la maleta d’estiu quan de vacances de relax es tracta, perquè és habitual escoltar que es dedicarà part del temps a llegir. I a les llibreries l’efecte es nota de manera moderada, “perquè normalment agafen llibres que tenien guardats fa temps”, apunta Anna Riberaygua des de La Puça, que afegeix que es busquen “lectures fàcils o actives, la novel·la negra o d’intriga, i no cal que estigui molt ben editat, pot ser de butxaca”. Experiència compartida per Lluís Canal, de La Llibreria, on detecten recerca de “best sellers, llibre de butxaca que no ocupi molt, llibre d’evasió, i també es recuperen lectures que tens a casa”. I en els dos casos mapes i guies d’Andorra, llibres de fauna i flora, de natura, per caminar per la muntanya i fer excursions amb nens “tenen molta demanda”, tant entre el públic del Principat com entre els visitants.

En el que no hi ha coincidència entre els professionals és en l’evolució de les vendes aquest estiu, que “és tranquil, amb menys visitants”, a La Puça; i a la llibreria Idees, “les vendes van bé, agost és un mes fort, la gent llegeix molt i està sent millor que l’any passat. Compra l’andorrà que marxa i el turista per impuls”, comenta Pamela Méndez. El rànquing l’encapçala El Andorrano, de Joaquín Abad, disponible a tots els establiments del país. “Me n’he anat quedant sense i donen servei, però potser en demanem 50 i els vens de seguida perquè tenim trucades constants per reservar”, explica Méndez, que recorda que “es va posar de moda perquè va sortir a la premsa i aquell dia ja hi havia cua”. A La Llibreria també han constatat interès per aquest llibre que Canals qualifica com “un boom del moment, del boca-orella que ha creat expectació”, perquè precisa que abans de sortir a la premsa la petició d’algunes famílies perquè es retirés la publicació “passava completament inadvertit, i en quatre dies es deixarà de vendre”. Es felicita, però, Canals, que l’interès per aquests llibres promocionats perquè els acompanya alguna polèmica, com va passar amb El Codi da Vinci, “fan venir la gent a la llibreria i després en miren d’altres”.

El segon títol que acapara les vendes d’estiu a Idees està sent La desaparición de Stephanie Mailer, de Joël Dicker, que va arribar al juny i està seguint l’estela de l’altre èxit que va aconseguir l’autor amb el best seller de La verdad sobre el caso Harry Quebert, apunta la llibretera que considera que la nova publicació és una bona obra i és, de fet, la que recomana a qui li demana com és habitual en aquest període “un llibre entretingut, que estigui bé perquè van a la platja i busquen relax”. I un bon ritme de compra, “des de Sant Jordi les vendes han estat espectaculars”, registra Las hijas del capitán, de María Dueñas, una obra d’una autora consolidada “que són bons llibres i dura la venda”, valora Pamela Méndez, mentre que des de La Llibreria afirmen que “és un degoteig perquè som una part més de l’oferta, les noves tecnologies han copat bona part del mercat”, i des de La Puça no constaten que hi hagi llibres particularment destacats aquests mesos i conclouen que “es ven de tot, és bastant diversa la demanda, llibres espanyols o francesos, tothom llegeix els mateixos”, indica Anna Riberaygua.

Els llibres infantils i d’adolescents també triomfen per a les vacances, segons els registres d’Idees amb The Crazy Haacks, “que ha sigut un èxit per a nens de 9 a 13 anys, es va esgotar i arriba ara, i amb La Martina. La Puerta Mágica”, ambdues publicacions entre les deu més venudes. I l’activitat a partir d’ara la impulsa la venda de lectures recomanades per als col·legis i molts diccionaris.

LLIBRES DEL PIRINEU

I encara que no sigui un sector molt orientat al turisme, les llibreries tenen un punt d’atracció per als per als visitants. Amb interessos diferents. “El client de fora si va passejant potser que li interessin coses no especialitzades o d’Andorra però hi ha un grup important que venen a buscar llibres especialitzats del Pirineu un any rere l’altre.”

tracking