Reportatge
La dona i la música
L’organista Esther Ciudad oferirà una conferència i posteriorment un concert a l’església Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana. La temàtica de la conferència serà la influència que ha tingut la dona en instruments com l’orgue o el forte-piano.
Esther Ciudad, especialista en instruments de tecla, donarà una conferència aquesta tarda a l’església Sant Iscle i Santa Victòria de la Massana que tindrà com a títol La dona i els instruments de tecla, una història ignorada. En ella, la intèrpret aragonesa tractarà la influència de la dona en l’evolució de la música. En acabar, farà un concert que servirà com a clausura del Festival Internacional Orgue&nd i que porta el títol de Mirades, de l’orgue al forte-piano. La conferència està prevista per a les 19 hores, mentre que el concert començarà a les 21.30 hores.
La concertista i musicòloga aragonesa Esther Ciudad ha dedicat tota la seva vida a la música. És fundadora del grup de música antiga El triumfo de Ariadna, coordinadora de les trobades de cors infantils de María de Huerva, directora del Festival de música de les Cinc Viles, coordinadora del cicle de Nadal a Santa Engracia i directora del Cicle d’Advent de Saragossa. També és col·laboradora i pianista del projecte Cantània del govern d’Aragó. Actualment és la directora de projectes culturals de la Fundació Hernando de Aragón, professora i coordinadora dels cursos d’Història de la Música d’Ibercaja Pati de la Infanta i professora d’orgue i d’història de la música al Conservatori Professional de Música de Terol.
Fa molts anys que Ciudad estudia els instruments de tecla. Dins d’aquest marc, pretén explicar com la dona va tenir una enorme influència en l’evolució dels estils dels instruments que sí que li era permès tocar: el piano, l’orgue i el forte-piano. El fet que la dona pogués tocar aquests instruments en públic va influir en el canvi de gust musical a un estil ornamentat i delicat. Així i tot, el reconeixement públic d’aquesta influència és mínim i només són recordats els grans compositors i intèrprets masculins: “La musicologia tradicional les va silenciar. A més, si una dona es casava, ja no podia fer música perquè havia d’encarregar-se de la seva vida familiar”, assegura una Esther Ciudad que recorda que dones amb molt de talent musical com la germana de Mozart van caure en l’oblit. Aquesta tendència, segons Ciudad, arriba inclús a l’actualitat, ja que “cada vegada hi ha més dones que toquen l’orgue, però als programes dels concerts sempre acaben sortint els homes”. Apunta que no sap el motiu i que “seria un bon tema per investigar”.
Una vegada conclogui la conferència, començarà el concert. Aquest contindrà peces d’alguns dels millors músics dels segles XVII, XVIII i XIX, com ara Johann Sebastian Bach, Felix Mendelssohn o Joseph-Nicolas-Pancrace Royer. Esther Ciudad té, juntament amb el seu home, una col·lecció de més de 30 instruments construïts fa més de 200 anys. Els dos remarquen la importància que un instrument de tecla, per la seva complexitat, conservi totes les peces originals, exceptuant les cordes o altres parts que hagin pogut necessitar un recanvi. L’instrument amb el qual farà el concert Esther Ciudad va ser construït a finals del segle XVIII, per la qual cosa el públic podrà gaudir d’un so centenari a l’església Sant Iscle i Santa Victòria.