reportatge

Recta final cap a Venècia

Van una mica tard respecte del calendari previst, però la culpa és d’Alexander Calder: massa atractiu per acomiadar-lo ràpid d’ArtalRoc. Però ara sí, la sala d’exposicions del Govern exhibirà, a partir de dijous, els dos projectes que competeixen per anar a la Biennal.

Recta final cap a Venècia

Publicat per
Escaldes-Engordany

Creat:

Actualitzat:

Martín Blanco ha fet créixer l’avantprojecte amb què va ser preseleccionat, l’ha convertit en quelcom de “més exclusiu”. Philippe Shangti “ja proposava un treball grandiloqüent però ara ha fet un reajustament conceptual” sense abandonar la dimensió crítica envers la societat de consum. Una visió, la crítica, que comparteixen ambdós projectes. Ho explica la comissària, Eva Martínez (Zoe). Sobre les seves espatlles recau la responsabilitat de la selecció de l’obra que finalment ocuparà el pavelló andor­rà a la 58a Biennal d’Art de Venècia que se celebrarà l’any vinent. Una decisió que es donarà a conèixer el pròxim dia 4 d’octubre i en la qual també tindrà veu l’equip del ministeri de Cultura. De moment, les dues propostes s’exhibiran al públic a partir de dijous a la sala ArtalRoc; fins al 14 d’octubre. Com dèiem, haurien d’haver arribat abans (la decisió estava anunciada per al juliol), però hi ha temps de sobres perquè l’artista escollit produeixi l’obra que ocuparà el Palazzo Ca’Capello Memmo, assegura la comissària.

La ubicació del pavelló andorrà serà la mateixa de la passada edició, molt més visible en l’entrellat de la ciutat dels canals enmig del desplegament artístic de la fira. L’any passat, segons el balanç del ministeri, més de 48.000 persones van desfilar per veure-hi el muntatge ceràmic d’Eve Ariza.

De moment, a ArtalRoc Blanco i Shangti presentaran una mostra representativa del seu treball i una maqueta feta a escala perquè el públic pugui fer-se una idea de com quedarà l’obra acabada. L’escenografia de l’exposició dividirà l’espai en dos i recrearà, si més no fins a cert punt, les condicions.

Temes contemporanis

Ambdós artistes, amb les diferències formals i de discurs ben marcades, comparteixen no obstant una reflexió sobre la societat actual, aborden temes contemporanis, indica Zoe. “Tots dos han fet un treball impecable i absolutament ajustat al calendari” que se’ls exigia. Blanco va treballar als tallers d’art que el Govern va condicionar a l’edifici de bombers de la Massana. Utilitzar els tres espais disponibles li va permetre pensar en gran i expandir físicament la seva proposta inicial, “pensar en gran”, segons la comissària, que ha seguit estretament aquest procés. “Va fer molta teorització, molta reflexió, i un reajustament a nivell d’escala” que ha convertit el projecte en “impressionant”, assegura qui serà la jutge final. De Shangti també valora l’expansió conceptual que ha fet en aquests mesos.

“He tingut amb tots dos una relació molt intensa, molt enriquidora, he viscut en primera persona el procés, que ha estat de feina molt intensa.” Ara tot està a les seves mans.

Recta final cap a Venècia

tracking