Música
Mort el Yepes, visca Ordino Clàssic (?)
El nou festival proposa quatre espectacles centrals, amb el pianista polonès Jan Lisiecki i un muntatge de l’andorrà Rechi
Trenta-cinc edicions. I ni una més. Perquè no és ben bé que el Festival internacional Narciso Yepes mudi la pell ni torni als orígens ni res de similar, és que desapareix i és substituït per una altra cosa. No sols canvia de dates –de la tardor es trasllada a la temporada d’hivern, del 8 de desembre al 23 de març– i de filosofia, fins i tot la nomenclatura canvia: serà Ordino Clàssic. Al cartell, quatre espectacles de, diguem-ne, més gran format i que mantenen l’Auditori Nacional com a escenari, encapçalats pel pianista polonès Jan Lisiecki, que arriba a Andorra en una gira per la Península Ibèrica que farà estada també a la sala gran del Palau de la Música. La resta, propostes protagonitzades per joves artistes emergents –com l’andorrana Carolina Bartumeu–, espectacles familiars i tallers.
Els arguments esgrimits pels patrons de l’Associació Festivals d’Ordino (comú i Fundació Crèdit Andorrà) per a la desaparició del Yepes són que en aquesta última etapa s’havia anat convertint en quelcom de massa “eclèctic” on el públic “es demanava, què és el Yepes?”. Arguments que ara provoquen certa perplexitat perquè el raonament exposat en les últimes edicions –les que van incorporar, és cert, gent com Manel, Blaumut, Amaral o Leonor Watling– cada cop que es preguntava –i van ser moltes– per què allunyar el cicle dels orígens clàssics era que tots els festivals en què pretenia emmirallar-se (Cap Roig o Peralada, posem per cas) han fet el mateix camí.
El nou festival, com ja havia avançat el Diari, renova la direcció artística, que recau en un jove músic format a l’escalf de l’ONCA, en què també cada dia assumeix més responsabilitats, Josep Martínez Reinoso, a qui Gerard Claret, alma mater del difunt Yepes, va manifestar tot el seu “suport incondicional”, al temps que va saludar com un “encert” la renovació del format.
El cònsol major d’Ordino, Josep Àngel Mortés, va explicar el canvi de nomenclatura amb el desig de “vincular el nom d’Ordino al món de la clàssica”, i va assegurar que, malgrat haver desaparegut de la primera línia, la família Yepes “segueixen donant-hi suport, i encantats”.
I sobre la confluència del cartell, amb el canvi de dates, amb altres programacions (Temporada de Música i Dansa d’Andorra la Vella, el cicle que el ministeri programa a l’Auditori i el cartell anunciat pel ministre Francesc Camp, entre d’altres, i tots ben estrets en les mateixes dates), Reinoso va assegurar que l’Ordino Clàssic és “diferent de la resta de propostes que es fan al país, que no són tan específicament clàssiques”.
Caps de cartell
Entrant en la programació, s’estrenarà el 8 de desembre amb el concert de Lisiecki, qui s’ha fet un nom en el panorama internacional amb sols 23 anys. A les set de la tarda a l’Auditori Nacional. al mateix escenari (mateix horari i sempre en dissabte) hi haurà la producció de l’ONCA, dirigida per Xavier Puig i acompanyada pel Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, el 26 de gener, amb Philip Glass, Arvo Pärt i Johann Sebastian Bach al programa (que repetiran a la sala gran del Palau). El 9 de febrer serà el torn de Winterreise, espectacle al voltant dels lieder de Franz Schubert. El muntatge tindrà Joan Anton Rechi com a director artístic. I per tancar, El amor de brujo, amb la formació Euskal Barrokensemble. El 23 de març.
El cartell incorpora el ja tradicional concert de Cap d’Any (Francesc Prat dirigint l’ONCA) i manté l’espectacle familiar del Yepes, amb la Companyia Xurriac (La Xacona i el Rigodó ara fan el ball rodó) el 24 de febrer.
El ventall es completa amb l’apartat d’artistes emergents, a l’església parroquial i les propostes batejades Vermuts musicals i Música a la tassa (al camp de neu d’Ordino Arcalís i diversos hotels, respectivament) i tallers oferts per gent com Míriam Manubens o Mònica Vega.