reportatge
Líquid Dansa 'segresta' Oller
Al voltant de dos mesos porta a Andorra el coreògraf català Ramon Oller. Mònica Vega va estar tocada pel do de la persuasió i el va enrolar perquè dirigís ‘Qui a tué Lady Macbeth?’, espectable que estrenaran dijous vinent, al Centre de Congressos de la capital.
Qui a tué Lady Macbeth? forma part del cartell de la 53a edició de la Temporada de Teatre que programen conjuntament Andorra la Vella i Sant Julià de Lòria. En aquest cas l’espectacle serà a la capital, amb dues funcions programades perquè divendres repetirà, en ambdós casos a les 21.30 hores. És una producció de la companyia Líquid Dansa, que ja ha passat pel cicle amb muntatges com Això té cony/a. I aquest to lúdic, irònic, d’humor amb intencions transgressores, és el que assegura Vega que mantindrà el nou espectacle. Oller –home de trajectòria reconeguda en el món de la dansa, amb guardons com el Premio Nacional de Danza del ministerio de Cultura espanyol, el 1994– ha sabut imprimir a l’espectacle muntat ad hoc amb la companyia andorrana el mateix to que els ha caracteritzat fins ara.
Oller (Esparreguera, 1962) és director artístic i autor de la dramatúrgia i les coreografies de l’espectacle. Un muntatge que ha confegit al llarg dels dos últims mesos, que porta treballant intensament amb els ballarins de Líquid Dansa, després d’acceptar la proposta de Vega. Com sol passar, una relació que es genera a través d’amics comuns. “Primer només es tractava que impartís un curs intensiu, i va pujar la primavera passada. Un cop aquí ja vam veure que hi havia bon feeling, que parlàvem el mateix idioma, i aprofitant que no tenia compromisos que el portessin lluny, vam provar a veure com ens sortia una col·laboració”, relata Vega.
Qui a tué Lady Macbeth? es presenta com un espectacle de dansa-teatre on entren en joc la intriga, l’odi, l’amor i la bogeria d’una època en decadència, expliquen des de la companyia. El fil argumental gira al voltant d’un grup de personatges que es troben a casa d’una escriptora sense tenir molt clar com hi han arribat. En el món en què es mouen, en les relacions que estableixen, “el sexe és ambigu, el femení és masculí i el masculí, femení”. Amb personatges shakespearians, Ollé i els ballarins han aixecat una peça on hi ha humor i terror, conjugats amb el llenguatge emocional de la dansa, prometen.
La proposta va partir del director català, però un cop va acabar d’estudiar i conèixer la trajectòria de la companyia. “Va veure quin era el nostre estil d’espectacle i va mirar d’adaptar-se a nosaltres, tant a la nostra realitat tècnica com física”, diu la ballarina andorrana, cofundadora de Líquid Dansa. L’espectacle “no deixa de ser una cabòria del mateix Oller, qui ens ha dit molts cops que està content que l’hàgim deixat fer i posar-hi moltes coses que sovint, en altres espectacles, opta per deixar-se al tinter”. I els membres de l’equip “hem estat absolutament oberts a experimentar, a investigar”. Però mantenint el tarannà, el to irònic que li és propi a la companyia. El resultat es podrà veure dijous i divendres.