Formació

Un estudi de gravació escolar al núvol

Uns set-cents alumnes del sistema andorrà utilitzen l’eina Soundtrap a les classes de música

Un estudi de gravació escolar al núvol

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Set-cents alumnes de primera i segona ensenyança del sistema escolar andorrà comparteixen aquest curs una nova eina per a l’ensenyament musical, Soundtrap, una mena d’estudi de gravació virtual que els permet experimentar amb la creació i enregistrament musical a través d’una plataforma d’ús senzill. Una eina que el ministeri d’Educació ha implementat a instàncies del mestre (i també músic) Santi Casas, que imparteix classes a Canillo i la Massana.

“Part de la tasca de tot docent és dedicar temps a casa a feines de caràcter escolar i jo les centro en buscar nous materials didàctics”, explica Casas, qui va experimentar en primer lloc les possibilitats que oferia la plataforma –idea d’una empresa sueca que finalment va esclatar en ser adquirida per Spotify i que actualment utilitza un milió d’escolars d’arreu–. Així que Casas, que és membre de bandes com Mordigans o Punkers Love 80’s, abans de presentar cap proposta la va provar amb la seva pròpia música. “És realment un estudi molt complert que arriba a oferir resultats molt professionals”, afirma el músic i docent qui després, convençut de les potencialitats didàctiques per als alumnes, va presentar la idea a l’àrea de Desenvolupament Tecnològic del ministeri.

Soundtrap és un estudi de gravació virtual que funciona via aplicació tant per als sistemes operatius d’Apple i Android o a través de Google Chrome, totalment en línia i en un entorn tancat, sota supervisió dels docents. Té, explica Casas, una interfície molt intuïtiva i fàcil d’utilitzar. A través d’aquesta eina els alumnes tenen “possibilitats infinites d’experimentar” amb la música, tant a través de mostres pregravades com d’instruments virtuals: “amb un simple teclat d’ordinador poden accedir a qualsevol instrument”, apunta l’impulsor del projecte a Andorra. Així que un alumne “pot crear en cinc minuts una cançó, amb guitarra, piano, bateria i incloure-hi la veu”. Cert, puntualitza, que són els instruments amb teclat els que possibiliten una experiència més real respecte al que seria tocar un instrument físic, però en el cas dels altres també es poden accionar a partir d’una referència aplicada al teclat i, en tot cas, el so que s’obté és el de l’instrument mateix.

“El punt més interessant de tot plegat és fins a quin punt possibilita la cooperació entre els alumnes, a banda de ser molt motivador”, considera el docent. “Tú pots ser cantant i jo compositor, i trobar-nos a milers de kilòmetres de distància i puc convidar-te a cantar el meu tema, tot treballant al núvol.” Una mena d’experiències que ja el curs passat, en què es va fer una prova pilot, els van proposar des d’una escola d’Argentina. Tot i que va haver de quedar pendent per les diferències en el calendari escolar.

tracking