Equipaments
La capital recordarà el patrimoni industrial al parc de la Serradora
La de Cal Cintet va ser la darrera serradora en funcionament al país. Creada l’any 1936, tot i que inicialment a Escaldes, des d’on als vuitanta es va traslladar a Santa Coloma, es va desmantellar l’any 2000.
La de Cal Cintet va ser la darrera serradora en funcionament al país. Creada l’any 1936, tot i que inicialment a Escaldes, des d’on als vuitanta es va traslladar a Santa Coloma, es va desmantellar l’any 2000. Va ser l’última d’un sector que històricament va revestir certa importància en el sistema econòmic del país. Un patrimoni industrial que ara el comú d’Andorra la Vella vol recordar amb l’apertura d’un petit espai d’interpretació que recuperarà una part de la vella maquinària de l’empresa per exhibir-lo al que durà el nom precisament de parc de la Serradora.
L’espai, on s’havia conreat tabac i que posteriorment havia estat un terreny erm durant anys, està situat a prop de l’Escola Andorrana de la Margineda. De moment ja hi ha un aparcament en funcionament –el pàrking de la Serradora, precisament– i la urbanització es completarà amb una zona d’esbarjo (àrea d’skate i parc infantil) amb accès des del passeig del riu i que inclourà l’exposició permanent de la maquinària restaurada, a la qual acompanyaran panells explicatius de l’activitat i la importància que va tenir per a Andorra aquest –modest però interessant– patrimoni industrial, indica Josep Antoni Cortés, conseller d’Urbanisme i Aparcaments.
De moment acaba de sortir a concurs l’obra civil, indica Cortés, i la intenció és que tots els treballs necessaris es puguin dur a terme entre els mesos d’abril i juliol perquè a l’estiu l’espai i els diferents equipaments d’esbarjo ja estiguin en ús. Pel que fa a les màquines de serrar els troncs, s’han de restaurar –i vigilar que cap dels elements que les integren puguin representar un perill per al públic–. El projecte ha de determinar també aspectes com la il·luminació, per posar en valor aquesta maquinària històrica, fins ara en desús i tancada en una nau.
La part de recuperació històrica va a càrrec de Fidel Solsona, des de l’arxiu comunal, amb la col·laboració de David Mas, tècnic de Patrimoni Cultural del Govern, que va seguir tot el procés de desmuntatge de la maquinària i que va assessorar sobre com hauria de ser tractada una possible posada en valor del bé.