Reportatge

El Fargo, catalitzador social

Un vell autocar de ningú convertit en projecte de tots. Per a Claude Benet, president de Velles Cases Andorranes, la història del Fargo abandonat al seu destí que intenten restaurar mitjançant el ‘crowdfunding’ és la catalitzadora d’una visió de la cultura i la societat.

El Fargo, catalitzador social

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Crec que es pot convertir en una mostra de com la ciutadania d’Andorra té interès i sensibilitat per aquesta petita història nostra”, diu convençut Benet, que confia que la campanya de micromecenatge continuï assolint la mateixa quantitat d’aportacions al llarg de les properes setmanes. Un ritme de 3.000 euros com els aconseguits en els primers dies garantiria comptar, en un parell de mesos, amb els diners necessaris per engegar la restauració del vehicle, de la qual s’ocuparà un taller d’Andorra la Vella. Al president de Velles Cases l’anima l’expectativa del parell d’empreses que han compromès la seva participació econòmica. Igual que les facilitats de l’entitat bancària (MoraBanc) per recollir les aportacions del públic. “Vull veure com la ciutadania andorrana s’hi implica, com es converteix en un projecte de tots”, perquè, matisa, “encara que a vegades m’he queixat de la manca de sensibilitat del ministeri de Cultura també és cert que la societat civil pot aixecar un projecte”.

Benet sosté que aquest és un país “de petites històries, més que de la gran història, que no és la que més ens ha marcat”, i entre aquestes coses que han deixat petja en l’evolució de les valls hi ha, sens dubte, el transport per carretera, “sobretot perquè no hem tingut cap altre mitjà”. Un relat del qual el vell Fargo és testimoni inigualable.

I en tota aquesta campanya hi ha una mena d’interès personal del president de l’associació, que reconeix que és una manera de rescabalar-se per batalles similars que, anteriorment, va haver de donar per perdudes. Com el cas d’algun vell Jeep d’excursions –que passejaven els turistes per les munta­nyes, en un negoci pròsper als seixanta i setanta– que no va poder evitar que seguís rovellant-se i podrint-se fins desaparèixer. O el del primer camió de bombers. “En aquells casos es van perdre però aquí i ara ja m’hi poso més fort, crec que és una batalla que no hem de perdre.”

Si el vell Fargo va poder ser si més no rescatat de la finca on es convertia en ferralla, també aquesta campanya ha propiciat que s’anés recuperant la seva història. Un vehicle construït als anys quaranta que va ser adquirit i importat “pel senyor Rossell d’Encamp, empresari i que actuava com a ambaixador oficiós a França”. No es feien aleshores vehicles en grans sèries i ja a l’època se’ls donaven característiques a demanda del client. Aquest va realitzar durant un temps el recorregut cap a Acs, on recollia els viatgers procedents de París i altres regions del nord de França. Més endavant, quan va quedar una mica desfasat i tampoc ja no podia recórrer grans distàncies, es va destinar a transport escolar i finalment l’últim propietari el va convertir en un càmping car. Això fins que va ser donat de baixa, el 1978, i abandonat en un solar. Un infortuni del qual ara té l’oportunitat d’escapar.

tracking