equipaments

L'Espai Columba acull els frescos i difondrà el romànic nacional

A banda de donar aixopluc definitiu als frescos de Santa Coloma, l’edifici pretén esdevenir punt central per a la difusió del romànic andorrà

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

Els frescos de Santa Coloma –recuperats per l’Estat el 2007–, la “joia de la corona” del romànic andorrà, com va recordar la cap d’àrea de Museus del Govern, Marta Planas, s’exhibiran a partir de demà al públic a l’Espai Columba, que a banda de donar-los un sostre definitiu (al marge de vaivens polítics o idees brillants) es converteix en el punt des d’on començar a explicar el patrimoni històric i artístic medieval que conserva el país. Més encara, va subratllar el cap de Govern en funcions, Toni Martí, al discurs de l’acte inaugural, “l’Espai Columba és la porta d’entrada a la història d’Andorra com a país i a la nostra identitat col·lectiva”. Perquè els frescos, va recordar, es van pintar al segle XII, junst l’època que veia néixer Andorra com a país.

Passats els actes inaugurals –ahir l’institucional i avui l’adreçat al sector turístic, professio­nal– l’espai obre les portes al públic demà, de moment amb entrada de franc fins al 30 d’abril. Després passarà a tenir una entrada de tres euros i mig, set en el cas que es faci la visita completa, que inclou el videomapatge a l’església de Santa Coloma, on es reprodueix a través d’un muntatge de llum i so l’obra a la ubicació original.

I què es trobarà el públic dins d’aquest nou espai? Una escenografia que Planas va descriure com un “joc de reflexos” on el visitant pot endinsar-se en el patrimoni romànic del país a través d’objectes litúrgics de l’època –alguns ja s’exhibien al Centre d’Interpretació del Romànic de Pal, com la creu espinosa de Sant Serni de Nagol; d’altres, no, com les llànties trobades a les excavacions de Santa Eulàlia d’En­camp– i mitjans tecnològics –com la pantalla de 20 metres quadrats, aportació d’Andorra Telecom–. Una escenografia contemporània que parla dels objectes, el contingut, però també de les esglésies, el continent. I que a l’hora està al servei de la protecció dels delicats murals: el costat que mira cap a l’església recorda un vitrall romànic i al mateix temps matisa l’entrada de la llum: tan perjudicial és per als objectes la visible com la no visible (raigs ultraviolats o infrarojos), va explicar la cap d’àrea de Béns Mobles, Berna Garrallà.

Potser sorprengui al visitant l’aspecte industrial del suport d’alumini sobre el qual estan muntats els frescos: és el que van construir els restauradors alemanys quan els murals havien d’anar a parar al museu de Berlín. És el millor material per a les obres. I “ja posats a dessacralitzar” les pintures, a deixar-les fora de l’emplaçament on es van pintar, millor deixar el suport nu, va argumentar Garrallà.

Contemplada l’obra, el visitant podrà resseguir les seves vicissituds: hi ha una cronologia que recull tot el periple que van fer –incloent-hi detalls com l’absència de dos fragments: un encara en parador desconegut i l’altre, a Massachusetts– i un documental sobre la tècnica de l’strappo, il·lustrat amb imatges de la Filmoteca de Catalunya sobre l’últim arrencament, el de Sant Joan de Boí el 1978.

Proposta de lectura

A l’hora de triar les peces, de proposar una lectura, l’aposta sovint apunta allò que és molt característic del romànic andorrà: el blau aconseguit amb aerinita en comptes de lapislàtzuli o les tres llànties que es van trobar a l’excavació a Santa Eulàlia d’Encamp als anys vuitanta, bastant excepcionals en el panorama del romànic català. Aquestes, com el Crist procedent de la Cortinada, veuen la llum després d’haver-se mantingut anys als magatzems de Patrimoni. Aquesta talla, per cert, té molta història: quan el restaurador Eudald Guillament s’encarregava de posar-la a punt es va adonar que es tractava d’una peça romànica que es va readaptar al gust d’una època posterior. Per l’expeditiu mètode de tallar-li el cap i una cama i enganxar-los de nou perquè adoptés una actitud més trista, més gòtica diguem-ne.

L’escenografia desplega exclusivament objectes litúrgics i, així, reprodueix el que podria haver estat un altar, presidit per aquest Crist desventurat i envoltat de peces com les lipsanoteques (capses que contenien relíquies o l’acta de consagració de l’església) de Sant Romà de les Bons i Sant Serni de Nagol.

L'Espai Columba acull els frescos i difondrà el romànic nacional

tracking