critica de dansa
Els fills del Rei Sol
Els fills de Lluís XIV ballen hip-hop. I potser –posats a fer elucubracions sense sentit– a aquell monarca amant de les arts avui li hauria agradat sortir a l’escenari a interpretar danses urbanes, com a ballarí consumat que era: va protagonitzar quasi una trentena de ballets, va apuntar el també ballarí Ramon Taulé a la introducció de l’espectacle que diumenge a la tarda va oferir un grup escollit de membres del ballet que el monarca va fundar ara fa 300 anys. Tres segles d’escola clàssica que no són refractaris a l’actualitat. Ho van demostrar Caroline Osmont i Marion Gautier de la Chamacé, les intèrprets –i autores– de la coreografia que més va sorprendre el públic: a Entreacte (première mundial, per cert) es van ficar el respectable a la butxaca fent aturar sobtadament la música (Bach) –“Pas bien, la musique”, reclamava una a la cabina dels tècnics de so– per llançar-se a una interpretació a ritme de músiques urbanes. Una composició plena de dinamisme i ironia.
Ruptura dels esquemes molt celebrada en un programa dedicat a repassar l’evolució de la dansa, des de les figures del ballet clàssic, el de puntes i tutú, com a Preludi, fins a coreografies contemporànies –un recorregut que porta la dansa des de la verticalitat a incorporar el terre com a element, recordava Taulé–, passant per un número també molt agraït pel públic en què Giorgio Fourés va interpretar Les Bourgeois, de Jacques Brel.
Tot un desplegament d’emocions que l’auditori (fregava el ple) va agrair calorosament.
ESTRELLES DEL BALLET DE L’ÒPERA DE PARÍS, TEMPORADA DE MÚSICA I DANSA
Comú d’Andorra la Vella Morabanc.
Data: 24 de març.
Lloc: Centre de Congressos. Andorra la Vella.