cicle
De la figura de Frida Kahlo al narcotràfic, el 'Geografies' inicia el recorregut per Mèxic
“Era masculina i femenina, guapa i lletja, índia i occidental, feliç i desgraciada”, una dona, en fi, plena de contrastos. Aquesta figura dual, Frida Kahlo, protagonitza l’exposició Llum i ombra, de Pedro García Villegas, una de les dues propostes plàstiques que inclou el cicle Geografies, organitzat per l’IEA i el comú ordinenc –i que ahir arrencava la tercera edició, dedicada a Mèxic, en una plena a vessar Era d’Ordino–. L’altra és Dead Fashion, de Ruth González. Comissariades i presentades per Josep Maria Ubach, que va encetar un diàleg amb García Villegas per presentar el seu treball, una sèrie dedicada a la pintora realitzada amb una tècnica molt particular: a les seves teles no hi ha pintura sinó que les confegeix a partir de retalls de revista. Concretament d’exemplars de la revista Paris Match de les dècades dels cinquanta i seixanta. Una casualitat inicial, va explicar l’artista, que després es va convertir en costum. Villegas recrea així la figura d’aquesta dona dual, que va trobar en la creació les ales per sobrevolar el patiment físic que l’atenallava: va patir la pòlio de nena i, de jove, un terrible accident. Però Villegas “evita el parany morbós o comercial” en el tractament, va assegurar Ubach, l’aborda “amb una barrera de respecte”.
Pere Vilanova i Luz Muñoz van ser els primers a intervenir en el programa de col·loquis –Mèxic, calidoscopi o trencaclosques–, en un programa que s’allargarà durant les dues properes setmanes, amb una diversitat de propostes que, no obstant això, “difícilment podran sintetitzar” una cultura tan diversa com la mexicana, un “país enlluernador”, va apuntar el programador del cicle, Albert Padrol. Amb tot, el cicle abordarà arts i literatura, temes com el narcotràfic i la violència, així com la música o la gastronomia.