Esdeveniments

Venècia: la cinquena en clau kitsch

‘El futur ja és aquí / Future is Now’, de Philippe Shangti, obre les portes al pavelló instal·lat a Santa Maria della Pietà

Venècia: la cinquena en clau kitschSFG

Publicat per

Creat:

Actualitzat:

“Espero que el que ensenyarem és que Andorra és un país petit però molt capaç de fer grans coses.” Això deia Philippe Shangti, el protagonista del pavelló andor­rà a la 58a edició de la Biennal de Venècia, moments abans d’inaugurar-se oficialment l’espai que conté la instal·lació El futur és ara / Future is Now, un acte que va aplegar un llarg centenar de persones ahir al vespre a l’antiga església de Santa Maria della Pietà, el mateix espai que ja va allotjar la proposta andorrana l’última edició. Millor situada que les tres ocasions anteriors, el 2017 unes 50.000 persones van desfilar per allà per contemplar Murmuri, la proposta d’Eve Ariza. “Si en aquesta ocasió aconseguim com a mínim igualar la xifra ja ho considerarem un èxit”, va dir des de Venècia la ministra de Cultura en funcions, Olga Gelabert, que va presidir l’acte inaugural.

“És genial. Després de tot el treball que hem fet, veiem que hem arribat a la meta i em sento encantat i amb ganes d’ensenyar al món sencer” el muntatge, hi va afegir Shangti, molt satisfet, va assegurar, per com ha quedat la instal·lació un cop a l’espai. La proposta, delirant i caòtica, amb un estil marcadament kitsch i que entronca amb l’art pop, pretén ser un crit d’atenció sobre el malbaratament dels recursos del planeta, el consumisme exacerbat. Fotografia, escultura i audiovisual es barregen a El futur és ara / Future is Now, comissariat per Eva Martínez, Zoe. En el seu cas, va aprofitar la intervenció en l’acte inaugural per, fent referència al lema de la Biennal –May you Live in Interesting Times, Tant de bo visquis temps interessants–, fer un paral·lelisme amb l’època de crisi que ha viscut el món en els darrers anys, un període d’incertesa en el qual, va dir, l’art ha de ser una guia per continuar endavant i seguir creixent.

Gelabert va explicar telefònicament al Diari que la primera impressió del muntatge li havia resultat “molt impactant”. Una obra amb una marcada “sensació de reivindicació, que crida molt l’atenció i que fa sentir ganes d’estudiar l’espai”. També va explicar que la seva sensació personal era que “ja des de dimecres, tot i que s’estava muntant, ha anat entrant gent per interessar-se i jo diria que molta més que en les dues edicions passades”, a les quals va assistir també com a ministra.

En el discurs institucional, Gelabert va apostar per la continuïtat de la presència d’Andorra a la fira d’art de la ciutat dels canals, una de les més importants a escala internacional. De l’artista i la comissària, va assegurar, “surt la força, l’empenta, les ganes i la il·lusió, que ens encomanen per continuar aquesta aposta que Andorra fa per ser en aquest aparador que el món artístic admira”.

La titular de Cultura va manifestar també als presents que tot i que Andorra participa en la Biennal amb “molta humilitat”, també ho fa amb el convenciment que els artistes de les cinc edicions “han mostrat una part de la nostra personalitat, que ens fa sentir més propers a ciutadans d’arreu del món”.

tracking